Platform over productie- en procesautomatisering
De eerste 100 igus fietsen gaan de weg op
De eerste nieuwe igus fietsen gaan nu de weg op en zullen niet alleen in steden te zien zijn, maar ook als hotelfiets, op campings of op vakbeurzen. (Bron: igus B.V.)

De eerste 100 igus fietsen gaan de weg op

De eerste geoptimaliseerde serie van de kunststof fiets is klaar. igus zet zijn eigen productiefaciliteit op in Keulen.

Het is eindelijk zover: na een lange periode van ontwikkelingswerk is de igus:bike, een fiets gemaakt van 92 procent kunststof met een hoog aandeel gerecycled materiaal, in serieproductie gegaan. De Nederlandse ontwikkelingspartner MTRL produceert momenteel de eerste 100 stuks samen met igus. Tegelijkertijd bouwt de kunststofspecialist een eigen productielijn op de locatie in Keulen (D) om de productiecapaciteit de komende twee jaar te verhogen tot 10.000 eenheden. Dit brengt de bedrijven een stap dichter bij hun duurzaamheidsvisie van het overbrengen van kunststofafval naar een circulaire economie en het te gebruiken voor de stedelijke mobiliteit van de toekomst.

Ongeveer 3,5 jaar geleden lanceerde Frank Blase, CEO van igus, een duurzaam project: bergen plastic van de vuilnisbelten in de wereld gebruiken om kunststof fietsen te produceren: duurzame en onderhoudsvrije stadsfietsen die corrosievrij en vuilafstotend zijn, gemakkelijk jarenlang buiten wind en weer kunnen weerstaan en zo een revolutie teweegbrengen in de mobiliteitssector, niet alleen in steden, maar ook op campings, hotels, vakbeurzen en bedrijfsterreinen. Een win-winsituatie voor mens én milieu. “We zijn verheugd dat we nu een grote stap dichter bij de verwezenlijking van deze visie zijn gekomen,” zegt Mark van de Waal, Marketing Manager bij igus B.V. “De igus:bike gaat nu eindelijk de weg op onder een nieuwe naam in zijn eerste kleine serie.” De nieuwe branding voor het serieproduct werd onlangs aangekondigd op de Cyclingworld Europe vakbeurs (15 t/m 17 maart 2024) in Düsseldorf. De Nederlandse ontwikkelingspartner MTRL produceert momenteel 100 eenheden samen met igus. Zodra het voertuig is goedgekeurd voor gebruik op de weg, is het bedrijf van plan het snel te leveren aan de eerste van de ca. 1200 klanten die de fiets vooraf hebben besteld. “Om de wachttijd voor de resterende bestellingen te verkorten, bouwen we momenteel onze eigen productielijn voor de fiets op onze bedrijfslocatie in Keulen. We zijn van plan om 10.000 fietsen te produceren met de uitgebreide capaciteiten,” zegt Van de Waal. De verkoopprijs van de kunststof fiets ligt rond de €1200.

De igus fiets bestaat voor 92 procent uit kunststof

Het startsein voor serieproductie had al een paar maanden geleden gegeven moeten worden. Sommige optimalisaties aan de igus:bike waren echter tijdrovend en essentieel voor de duurzaamheid. Een daarvan betrof het verder verhogen van het aandeel kunststof. De weinige onderdelen die in eerdere prototypen nog van metaal waren, zoals de zadelpen of remhendel, zijn in de huidige versie ook van kunststof. De engineers hebben ook de stuurhoek vergroot zodat de berijders bochten beter kunnen nemen. Andere nieuwe functies zijn een vrijloop in de aandrijflijn zodat de wielen zelfs draaien zonder te trappen, slijtvaste xiros kogellagers waardoor de wielen nog soepeler en zonder smering lopen en een tweebenige standaard om de fiets veilig te parkeren. “De igus:bike, die ongeveer 17 kilo weegt, is nu gemaakt van 92 procent kunststof,” zegt Mark van de Waal. “Van het frame tot de lagers tot de aandrijflijn, wat lang als vrijwel onmogelijk werd beschouwd in de sector.”

Recyclingpercentage al 50 procent – en stijgend

igus en MTRL gebruiken rotatiegieten en spuitgieten om fietsonderdelen te maken van granulaat dat gemaakt is van gerecycled plastic afval, waaronder visnetten. De engineers en materiaalexperts zijn erin geslaagd om het aandeel nieuw kunststof terug te brengen tot 50%. “We blijven nu investeren in onderzoek en ontwikkeling om het recyclingpercentage zo snel mogelijk te verhogen tot 75% en op de lange termijn zelfs tot 100%,” benadrukt Van de Waal. “Met dit hoge recyclingaandeel versnellen we de circulaire economie voor kunststoffen. Plastic op de vuilnisbelten wordt daarom een steeds waardevollere hulpbron.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details