- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
“De laatste jaren duiken termen als digitalisering, het creëren van nieuwe digitale businessmodellen, de Cloud en Edge steeds vaker op terwijl nieuwe technologieën elkaar razendsnel opvolgen. Dit vergt een andere aanpak”, stelt Patrick Bruder, teamleader Productmanagement Systems & IIoT bij Lenze. Hij legt uit wat belangrijke aandachtspunten zijn voor een succesvolle transformatie en legt uit hoe Lenze dit aanpakt.
“We hebben continu te maken met nieuwe technologieën terwijl steeds meer systemen aan elkaar gekoppeld worden en met elkaar kunnen communiceren. Dat vergt een andere aanpak, zeker in R&D. Deze afdeling moet sneller reageren op nieuwe technologieën terwijl de ontwikkelingstijd vaak veel korter is”, begint Bruder. “Om te weten of je de juiste weg inslaat, is het aan te bevelen om op kleine schaal ideeën uit te werken, waarbij je nagaat wat er op de markt gebeurt en of er met de gekozen oplossingen successen kunnen worden geboekt. Op die manier weet je of je moet doorontwikkelen of niet. Je kunt bijvoorbeeld werken met mock-ups die je in een aantal weken ontwikkelt voor je begint met een volledige ontwikkeling. In sommige gevallen zal blijken dat de mock-ups geen succes zijn, waardoor je hier geen extra tijd en geld in hoeft te investeren. Blijkt het eerste ontwerp wel een succes, dan kun je weer stappen voorwaarts maken. Het is een andere manier van kijken naar R&D.” Ook samenwerken tussen verschillende afdelingen is belangrijk. “We hebben een aantal businessunits binnen Lenze met ieder hun eigen specialisme: een voor CPQ (configure, price, quote), een voor digitale services en een om diverse onderdelen te integreren. Het voordeel van Lenze is dat de knowhow aanwezig is, we resources kunnen combineren en hergebruiken en kennis van IT en OT kunnen samenbrengen.”
Drie stappen vooruit denken is noodzakelijk. “Veel bedrijven ontwikkelen en verkopen onderdelen voor de machinebouwer, die op zijn beurt de eindklant moet bedienen. Je moet dus begrijpen wat er speelt in de markt terwijl je ook moet nagaan of je kunt concurreren met andere providers. Dit betekent dat je in sommige gevallen niet het beste product op de markt zult brengen. Dat hoeft geen probleem te zijn als je open systemen ontwikkelt waarbij de eindklant toegang heeft tot de data. Daardoor is de integratie in de systemen van de eindklant mogelijk en kan deze zonder grote inspanningen naar wens aanpassingen doorvoeren.”
Open systemen worden dus steeds belangrijker. “Er zijn veel industriestandaarden. Sommigen zijn tegen open systemen en timmeren alles dicht zodat de eindklant weinig flexibiliteit krijgt. Deze aanpak is vaak door angst gedreven, maar is naar mijn idee een verkeerde manier van denken. Als de interface datgene is dat je business beschermt, dan is dat een slechte zaak. Je moet juist kunnen overtuigen met de technologie die erachter zit. De interface is er alleen om data beschikbaar te stellen. Juist door de processen op de beste, efficiëntste of snelste manier te realiseren, boek je successen.”
Aangezien een organisatie continu te maken heeft met nieuwe technologieën is het belangrijk je medewerkers hierin wegwijs te maken en hen voldoende te trainen. “Het gaat niet langer om het kennen van de buzz-woorden, maar je mensen moeten begrijpen wat hierachter zit en hoe je ermee omgaat. Wat betekent standaardisatie? Wat betekent OPC UA? Hoe ga je om met open systemen en het combineren van IT en OT? Hoe houd je cybersecurity goed geregeld? Investeren in opleiding is nodig zodat medewerkers de juiste discussies kunnen voeren over waar je als bedrijf heen wil, om het daarna om te zetten in realiteit.”