- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
In industriële omgevingen ontpoppen elektrocilinders zich almaar meer tot een volwaardig alternatief voor de klassieke pneumatische en hydraulische zuilen en aandrijvingen. “Elektrische lineaire aandrijvingen lenen zich perfect tot zeer nauwkeurige bewegingen en positioneringen en kunnen bovendien ook probleemloos in een bestaande sturing worden aangesloten,” stelt project engineer Bob Van Rensbergen. “Denk aan kleppen die voortdurend open en gesloten moeten worden, of aan toepassingen waarmee iets moet worden geklemd of verplaatst. Met het oog daarop bieden we een almaar breder assortiment aan elektrocilinders in verschillende vermogenscategorieën aan.”
Puur technologisch bekekeken is zo’n elektrocilinder uiteraard hoegenaamd niet bijzonder innovatief: in se gaat het gewoon om een cilinder die elektrisch wordt aangedreven. “De belangrijkste innovatie zit nu vooral in het formaat waarin die cilinders beschikbaar zijn, en in de behuizing en afscherming waarin ze geïntegreerd kunnen worden. De klassieke hydraulische aandrijfsystemen zijn bijzonder onderhoudsintensief, maar bieden tegelijk het voordeel dat ze ook heel schokbestendig zijn en perfect een lange, continue belasting aan kunnen. Onze elektrocilinders daarentegen zijn veel minder onderhoudsintensief en lenen zich perfect tot korte handelingen die met tussenpauzes moeten worden uitgevoerd. De grote innovatie zit vandaag vooral in het formaat ervan en in het vermogen dat zo’n kleinde cilinders intussen kunnen ontwikkelen,” klinkt het. “Zo’n cilinder van hooguit enkele tientallen centimeters kan al tot 2,5 ton in beweging brengen.”
Een bijkomend voordeel van de elektrocilinder is natuurlijk ook dat hij perfect kan worden uitgelezen, en dus bijzonder geschikt is om geïntegreerd te worden in bijvoorbeeld IoT-toepassingen. Bob Van Rensbergen: “Elke cilinder die wij aanleveren, is standaard uitgerust met een communicatiemodule. Hij kan dus zowel stand-alone functioneren als worden ingebracht in de sturing van de machine, met dataterugkoppeling naar de gebruiker of PLC. Hierdoor wordt het systeem dus veel intelligenter dan bij een klassieke hydraulische aandrijving. Bovendien neemt zo’n cilinder uiteraard ook veel minder ruimte in en kan hij dus veel eenvoudiger ergens worden ingebouwd.”
“De belangrijkste innovatie zit nu vooral in het formaat waarin die cilinders beschikbaar zijn”