Platform over productie- en procesautomatisering
Hoe doet een Factory of the Future het?
Voor de fabriek en de L’Oréal Groep is digitale transformatie altijd een noodzaak geweest om zo goed mogelijk te doen op het vlak van ‘fundamentals’: de veiligheid van de medewerkers, de kwaliteit van de producten en het milieu.

Hoe doet een Factory of the Future het?

Ze is de voorbije jaren uitgegroeid tot een modelfabriek op vlak van duurzame ontwikkeling, nieuwe technologieën, organisatie en opleiding door voortdurende investeringen. Iets wat niet alleen de aandacht van de jury wist te trekken, maar ook hoge ogen gooit binnen de Groep.

Laurent Mercenier: “De fabriek in Libramont is een referentiesite voor de Groep. Met het label zullen we ook de industriële en milieu-inspanningen van de Groep beter zichtbaar kunnen maken.”

In 1975 vestigde L’Oréal zijn fabriek op de site in Libramont. Vandaag is ze gespecialiseerd in producten voor de Europese consumentenmarkt om haar te kleuren, te stylen en te verzorgen. De fabriek telt zo’n 400 werknemers en produceert jaarlijks 200 miljoen eenheden, goed voor 4.400 product­referenties in 31 verschillende formules. De Waalse vestiging neemt heel wat initiatieven om het industriële avontuur van L’Oréal in goede banen te leiden, prestatiehefbomen te identificeren, agile oplossingen te vinden en haar impact op het milieu te beperken. Laurent Mercenier, Plant Director, benadrukt dat een van de redenen die L’Oréal-Libramont ertoe hebben aangezet om het Factory of the Future label na te streven is om de expertise en de inzet te erkennen van de werknemers die iedere dag zoeken naar oplossingen om de processen en de kwaliteit van hun werk te verbeteren. “De fabriek in Libramont is een referentiesite voor de Groep. Met het label zullen we ook de industriële en milieu-inspanningen van de Groep beter zichtbaar kunnen maken. Daarnaast hopen we andere bedrijfstakken te inspireren.”

De fabriek in Libramont heeft geïnvesteerd in diverse installaties zoals op afstand bestuurde machines, cobots en geconnecteerde applicaties om het werk op de vloer te verlichten …

Digitale transformatie ten dienste van ‘fundamentals’

Voor de fabriek en de L’Oréal Groep is digitale transformatie altijd een noodzaak geweest, een echte ambitie om zo goed mogelijk te doen op het vlak van wat ze hun ‘fundamentals’ noemen: de veiligheid van de medewerkers, de kwaliteit van de producten en het milieu. De fabriek in Libramont is in het kader van tal van projecten van de L’Oréal Groep een voorloper en proefsite geweest en heeft in de loop van de jaren geïnvesteerd in diverse installaties zoals op afstand bestuurde machines om palletten te verplaatsen, cobots en geconnecteerde applicaties om het werk op de vloer te verlichten, een kas om slib te drogen en zo minder afval te produceren … De directeur van de fabriek in Libramont is stellig: “We zullen nooit stoppen met veranderen. Over tien jaar zullen we nog verder staan wat betreft onze verbintenissen op maatschappelijk en milieuvlak door vandaag in te stappen in het programma L’Oréal for the Future, een ambitieuze verbintenis van de L’Oréal Groep inzake duurzame ontwikkeling tegen 2030. Over tien jaar zullen we beter doen op het vlak van prestaties, agility en technologie door gedurfde doelstellingen en projecten na te streven om tegemoet te komen aan de behoeften van onze klanten, de consumenten en onze medewerkers.” Ten slotte wijst hij er in zijn toekomstprognose nog op dat ze ook anders zullen werken en samenwerken door de werknemers voortdurend te begeleiden naar de beroepen van morgen, maar ook naar meer autonomie en verantwoordelijkheid in hun werk.

De L’Oréal fabriek in Libramont zal nooit stoppen met veranderen. Over tien jaar willen ze nog verder staan wat betreft verbintenissen op maatschappelijk en milieuvlak.

Wat zal het Factory of the Future label brengen?

Mercenier: “De medewerkers zullen trots zijn, en dat mag ook! Het zal hen aanmoedigen om nieuwe projecten te lanceren in de fabriek en in de L’Oréal-groep om onze digitale transformatie voort te zetten.” Dankzij het label kan L’Oréal zich ook positioneren als referentie op de cosmeticamarkt en kan het zijn knowhow laten zien aan zijn partners, leveranciers en toekomstige medewerkers. Ten slotte is de fabriek in Libramont opgetogen dat ze deel uitmaakt van een lokaal netwerk waardoor alle gelabelde ondernemingen samen kunnen evolueren naar de industrie van morgen. “We hebben alles te winnen bij deze demarche. Wat de uitkomst ook is, ze maakt duidelijk wat de sterke punten van de onderneming zijn en wat beter kan. Het is belangrijk om te worden uitgedaagd en om zich voortdurend ter discussie te stellen, wat alleen zo overleef je. En een blik van buitenaf is vaak waardevoller dan men denkt.”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details