- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Naar voor, links, boven, achteraan, rechts, alles veilig, opstarten, lading in het oog houden, opgelet, kruispunt, langzaam remmen, vooraan, rechts, vrij, afslaan, opgelet, vol in de remmen, collega, heb jij wel ogen in je kop? Rijden met een vorkheftruck is waarschijnlijk al even ontspannend als een eierenloop op een heavy metal concert. Een heftruckbestuurder moet voortdurend op zijn hoede zijn voor alle mogelijke gevaren rondom hem om ongelukken te vermijden. Een extra paar ogen komt dan ook bijzonder goed van pas. De O3M van ifm electronic biedt de beste overlevingskansen in een modern magazijn. De O3D voelt zich dan weer perfect in zijn sas in AGV’s en AMR’s.
De mobielvriendelijke 3D-sensor van ifm gemonteerd op de achterkant van een vorkheftruck biedt overzicht en zekerheid voor alle betrokkenen. Of ze nu achter het stuur zitten of in het magazijn rondlopen. De bestuurder hoeft immers zijn hoofd geen 360° meer te draaien, maar kan zich focussen op de monitor. De 3D-sensor doet dienst als een extra paar ogen op zijn rug. Maar hij kan zoveel meer. Zo waarschuwt hij zelfstandig voor mogelijke botsingen met objecten of personen, lang vooraleer het echt gevaarlijk wordt. Ook in andere sectoren en toepassingen gebruikt hij maar al te graag zijn scherpe blik. In de landbouw bijvoorbeeld, waar hij wijnstokken herkent en de verzorging van de ranken door landbouwmachines mogelijk maakt, zelfs wanneer het pikdonker wordt. Of op de luchthaven waar hij dure botsingen bij het slepen van vliegende reuzen helpt vermijden.
Hightech? Jazeker, maar dan zonder de complexiteit. De O3D laat zich dankzij de CAN-interface in een handomdraai aan de bestaande besturing aansluiten en configureren. En dan wordt de navigatie van mobiele machines die je met efficiëntie en zekerheid wil bewegen, kinderspel. De camera zelf bestaat al meer dan tien jaar. Wat ifm er nu aan toegevoegd heeft is heel specifieke functies, telkens in functie van de toepassing die men er mee wil realiseren. Resultaat? De gebruiker hoeft zelfs niks meer te regelen, niks meer te programmeren, enkel nog de settings aanpassen aan zijn situatie. Een mooi voorbeeld daarvan is het PDS palletdetectiessysteem voor AGV’s of AMR’s. Met zijn arendsblik detecteert de O3D sensor alle standaardpalletten snel en precies in zes vrijheidsgraden. Razendsnel zelfs want met de toevoeging van de O3D technologie kan de cyclusduur voor palletdetectie van gemiddeld 5 s teruggebracht worden tot 0,8 s. Reken maar uit hoeveel extra pickprocessen dat zou betekenen in uw magazijn. Moeilijke rekensom? We hebben het al voor u berekend. Bij een voertuig dat er gemiddeld twaalf per uur afwerkt, zorgt het PDS systeem voor 720 extra picks.
Een tweede toepassing die we hier graag belichten is objectherkenning en botsingsvoorspelling. Twee cruciale elementen om AGV’s en AMR’s veilig over de werkvloer te laten rijden. In een fractie van een seconde berekent de O3D smart sensor de botsingswaarschijnlijkheid. Dat gebeurt op basis van de actuele snelheid, de bewegingsvector en vaste parameters zoals de remweg. Het resultaat van de rekensom wordt vervolgens in een oogwenk via CAN-bus of Ethernet doorgegeven aan de machinebesturing en, als er nog een zou zijn, aan de bestuurder. Wie of wat er ook in zijn gezichtsveld komt, de positie en bewegingen worden herkend en doorgeseind. De betrouwbaarheid en prestaties van de AGV vloot kunnen zo een stuk beter. Dankzij zijn robuuste design kan de O3D dit koud kunstje overigens ook herhalen in de moeilijkste omgevingen.