Platform over productie- en procesautomatisering
Mobiel hefsysteem op maat helpt MIVB bij onderhoud en reparatie metrostellen

Bij het onderhoud en de reparatie van metrostellen moet men vaak zware onderdelen demonteren of monteren. Quasi onbegonnen werk en zeker niet efficiënt om dat manueel te doen. Daarom contacteerde de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer in Brussel (MIVB) meer dan tien jaar geleden RDL Engineering om voor hun werkplaats Delta een maatoplossing te ontwerpen, die het leven van hun operatoren aanzienlijk moest verbeteren. De specialist uit Izegem ontwikkelde en produceerde een mobiel hefsysteem met draai- en shiftfunctie, dat onder het metrostel gereden kan worden. Het vervoersbedrijf investeerde vorig jaar in twee bijkomende units, terwijl hun eerste systeem een retrofit krijgt.

Deze versie van het mobiele systeem rijdt op verhoogde rails onder het metrostel, terwijl dit met behulp van hefkolommen opgetild wordt.

De metrostellen van de MIVB vervoeren dagelijks duizenden mensen. Een defect is dan ook nefast voor het verkeer in onze hoofdstad. De technische operatoren van de vervoersmaatschappij zijn dagelijks bezig met onderhoud, revisie of herstellingen, waarbij ze regelmatig zwaardere onderdelen demonteren en monteren. “We hebben heel wat jaren ervaring in de ontwikkeling en productie van automatiseringsprojecten, productieve interne transportsystemen en heftafels en –platformen, goederen- en autoliften”, vertelt Dominiek De Leersnijder, zaakvoerder van RDL Engineering. “In 2010 stelde de technische dienst van de MIVB ons voor de uitdaging om een systeem te ontwerpen, dat hun operatoren moest helpen om op een eenvoudigere en efficiëntere manier werkstukken onderaan de metrostellen uit te halen of te installeren. We luisterden naar hun behoeften en startten toen met de uitwerking van een systeem op maat.”

Dit mobiele hefsysteem wordt door de operatoren van de MIVB gebruikt bij het onderhoud en de reparatie van metrostellen om onderdelen te demonteren en monteren.

Rijden, heffen, draaien en shiften – een multifunctionele oplossing

In nauw overleg met de opdrachtgever ontwikkelde en produceerde RDL Engineering een ingenieus mobiel hefsysteem, dat op rails loopt en geschikt is voor onderdelen tot 2.500 mm lang, 1.500 mm breed en 1.000 mm hoog, met een gewicht tot 1.500 kg. “Deze maatoplossing kan vooruit en achteruit rijden met een snelheid tot 2,7 km/uur. Een hydraulische schaarheftafel laat de operator toe om elementen te laten zakken en te tillen. Bovendien werd een draaifunctie geïntegreerd en kan het draagvlak ook 30 cm zijwaarts shiften”, licht De Leersnijder toe. “Zowel aan de voor- als achterzijde werd een vaste werkpost gemonteerd, waarmee de operator alle bewegingen kan sturen, maar meestal maakt hij gebruik van de draagbare radiosturing. Alles kan in twee snelheden, maar op elk ogenblik staat de veiligheid van de operatoren centraal. Een laserscanner voor en achter voorkomt dat het systeem kan botsen met voorwerpen en personen. Rond het draaiplatform zit een veiligheidsstrip en de schaarheflift wordt aan de zijkanten met rolgordijnen afgeschermd. De operatoren kunnen op een platform meerijden en een speciale veiligheidsschakelmat zorgt ervoor dat het systeem bepaalde bewegingen op dat moment niet of niet aan volle snelheid kan uitvoeren. De mobiele unit wordt gevoed met een lichte, maar krachtige en onderhoudsvriendelijke lithium-ion batterij met een autonomie van 8 uur. Dankzij ‘opportunity charging’ moet men niet wachten tot de batterij volledig leeg is, om ze opnieuw te laden. Zodra het systeem niet gebruikt wordt, kan ze met behulp van de kabelhaspel van 20 m geladen worden.”

Het systeem heeft voor en achteraan een vaste werkpost voor de bediening, maar toch maken de operatoren vooral gebruik van de draagbare radiosturing.

Basis voor bijkomende systemen

Dit mobiele hefsysteem is beschikbaar in twee modellen: een versie die op en tussen de verhoogde rails rijdt of een opstelling waarbij de rails op de vloer liggen. Telkens wordt het metrostel met behulp van hefkolommen opgetild, zodat de wagen er zo onderdoor kan bewegen. “Een project van ontwerp en productie tot montage en inbedrijfstelling neemt, afhankelijk van de complexiteit, zestien à twintig weken in beslag. We staan ook in voor de indienststellingskeuring. Voor onderhoud kan men het systeem van de rails nemen en op speciaal geïntegreerde poten zetten”, sluit De Leersnijder af. “Vorig jaar investeerde de MIVB in twee nieuwe systemen voor de stelplaatsen Delta en Erasmus. Die zijn gebaseerd op het eerste mobiel hefsysteem, maar hebben toch hun eigen specifieke kenmerken. Het vervoersbedrijf heeft ons trouwens gevraagd om een retrofit van de eerste unit uit te voeren, waardoor dit systeem opnieuw aan de huidige eisen en normen zal voldoen. Eenzelfde oplossing kan in de toekomst ook voor treinen en trams, bussen of vrachtwagens gebruikt worden.” 

Mobiel hefsysteem op maat helpt MIVB bij onderhoud en reparatie metrostellen

Bij het onderhoud en de reparatie van metrostellen moet men vaak zware onderdelen demonteren of monteren. Quasi onbegonnen werk en zeker niet efficiënt om dat manueel te doen. Daarom contacteerde de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer in Brussel (MIVB) meer dan tien jaar geleden RDL Engineering om voor hun werkplaats Delta een maatoplossing te ontwerpen, die het leven van hun operatoren aanzienlijk moest verbeteren. De specialist uit Izegem ontwikkelde en produceerde een mobiel hefsysteem met draai- en shiftfunctie, dat onder het metrostel gereden kan worden. Het vervoersbedrijf investeerde vorig jaar in twee bijkomende units, terwijl hun eerste systeem een retrofit krijgt.

Deze versie van het mobiele systeem rijdt op verhoogde rails onder het metrostel, terwijl dit met behulp van hefkolommen opgetild wordt.

De metrostellen van de MIVB vervoeren dagelijks duizenden mensen. Een defect is dan ook nefast voor het verkeer in onze hoofdstad. De technische operatoren van de vervoersmaatschappij zijn dagelijks bezig met onderhoud, revisie of herstellingen, waarbij ze regelmatig zwaardere onderdelen demonteren en monteren. “We hebben heel wat jaren ervaring in de ontwikkeling en productie van automatiseringsprojecten, productieve interne transportsystemen en heftafels en –platformen, goederen- en autoliften”, vertelt Dominiek De Leersnijder, zaakvoerder van RDL Engineering. “In 2010 stelde de technische dienst van de MIVB ons voor de uitdaging om een systeem te ontwerpen, dat hun operatoren moest helpen om op een eenvoudigere en efficiëntere manier werkstukken onderaan de metrostellen uit te halen of te installeren. We luisterden naar hun behoeften en startten toen met de uitwerking van een systeem op maat.”

Dit mobiele hefsysteem wordt door de operatoren van de MIVB gebruikt bij het onderhoud en de reparatie van metrostellen om onderdelen te demonteren en monteren.

Rijden, heffen, draaien en shiften – een multifunctionele oplossing

In nauw overleg met de opdrachtgever ontwikkelde en produceerde RDL Engineering een ingenieus mobiel hefsysteem, dat op rails loopt en geschikt is voor onderdelen tot 2.500 mm lang, 1.500 mm breed en 1.000 mm hoog, met een gewicht tot 1.500 kg. “Deze maatoplossing kan vooruit en achteruit rijden met een snelheid tot 2,7 km/uur. Een hydraulische schaarheftafel laat de operator toe om elementen te laten zakken en te tillen. Bovendien werd een draaifunctie geïntegreerd en kan het draagvlak ook 30 cm zijwaarts shiften”, licht De Leersnijder toe. “Zowel aan de voor- als achterzijde werd een vaste werkpost gemonteerd, waarmee de operator alle bewegingen kan sturen, maar meestal maakt hij gebruik van de draagbare radiosturing. Alles kan in twee snelheden, maar op elk ogenblik staat de veiligheid van de operatoren centraal. Een laserscanner voor en achter voorkomt dat het systeem kan botsen met voorwerpen en personen. Rond het draaiplatform zit een veiligheidsstrip en de schaarheflift wordt aan de zijkanten met rolgordijnen afgeschermd. De operatoren kunnen op een platform meerijden en een speciale veiligheidsschakelmat zorgt ervoor dat het systeem bepaalde bewegingen op dat moment niet of niet aan volle snelheid kan uitvoeren. De mobiele unit wordt gevoed met een lichte, maar krachtige en onderhoudsvriendelijke lithium-ion batterij met een autonomie van 8 uur. Dankzij ‘opportunity charging’ moet men niet wachten tot de batterij volledig leeg is, om ze opnieuw te laden. Zodra het systeem niet gebruikt wordt, kan ze met behulp van de kabelhaspel van 20 m geladen worden.”

Het systeem heeft voor en achteraan een vaste werkpost voor de bediening, maar toch maken de operatoren vooral gebruik van de draagbare radiosturing.

Basis voor bijkomende systemen

Dit mobiele hefsysteem is beschikbaar in twee modellen: een versie die op en tussen de verhoogde rails rijdt of een opstelling waarbij de rails op de vloer liggen. Telkens wordt het metrostel met behulp van hefkolommen opgetild, zodat de wagen er zo onderdoor kan bewegen. “Een project van ontwerp en productie tot montage en inbedrijfstelling neemt, afhankelijk van de complexiteit, zestien à twintig weken in beslag. We staan ook in voor de indienststellingskeuring. Voor onderhoud kan men het systeem van de rails nemen en op speciaal geïntegreerde poten zetten”, sluit De Leersnijder af. “Vorig jaar investeerde de MIVB in twee nieuwe systemen voor de stelplaatsen Delta en Erasmus. Die zijn gebaseerd op het eerste mobiel hefsysteem, maar hebben toch hun eigen specifieke kenmerken. Het vervoersbedrijf heeft ons trouwens gevraagd om een retrofit van de eerste unit uit te voeren, waardoor dit systeem opnieuw aan de huidige eisen en normen zal voldoen. Eenzelfde oplossing kan in de toekomst ook voor treinen en trams, bussen of vrachtwagens gebruikt worden.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details