- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Minder complex, efficiënter, meer flexibiliteit, meer vermogen en een eenvoudigere, snellere inbedrijfstelling en onderhoud. Dat waren enkele kernpunten bij de ontwikkeling van de nieuwe MDR (motor driven roller conveyor) die Lenze onlangs lanceerde. Met de MDR o450 wil de specialist in automatiseringsoplossingen intralogistieke klanten nog betere ondersteuning kunnen bieden.
“De MDR o450 kan direct in bestaande transportsystemen geïntegreerd worden en levert een vermogen van 115 Watt, waardoor hij meer dan twee keer zo krachtig is als vergelijkbare systemen op de markt”, legt product manager Rune Friis Knutzen uit. “Het motorontwerp werkt volgens het Vernier-principe: de motor brengt zijn rotatie-energie via de rotor rechtstreeks over op de transportgoederen of de transportband. Het combineert een 3-fasen wisselstroommotor met een verliesvrije magnetische tandwielkast.” De MDR heeft dus geen tandwielen, wat varianten bespaart. “Dit maakt veel processen minder complex, zoals inkoop en ontwerp, en maximaliseert de flexibiliteit in gebruik en onderhoud. Met minder voorraad is de gebruiker flexibeler en kan in de intralogistiek een breed scala aan oplossingen geboden worden met minder componenten.”
De MDR werkt op 24 of 48 V. “We hebben daarbij gekozen om niet een eigen besturing te ontwikkelen, maar om gebruik te maken van een standaard interface zodat de o450 aangestuurd kan worden met elke besturingskaart met 24 of 48 VDC die een besturingssignaal van 0 tot 10 V afgeeft. Bijkomend voordeel hiervan ten opzichte van een conventioneel aandrijfsysteem is dat de o450 – na een korte training – eenvoudig door eender wie kan worden vervangen. Een gecertificeerde elektricien is niet vereist voor vervanging, onderhoud of installatie.”
“Door het ontwerp heeft deze motor aanzienlijk lagere koper- en ijzerverliezen, wat betekent dat er minder warmte wordt gegenereerd in de wals. Dit heeft een positief effect op de efficiëntie, omdat koelere koperen wikkelingen een lagere weerstand hebben (en dus minder koperverlies). De koelere magneten hebben een hogere magnetische fluxkoppeling en kunnen daarom hetzelfde koppel bereiken met een lagere stroom. Afhankelijk van de snelheid voldoet de MDR daarom aan de efficiëntieklassen IE7-IE9 en bespaart de klant tot 30% energie in vergelijking met conventionele systemen. De o450 kan tot 30 kg dragen. Zelfs bij lage snelheden biedt hij het volledige nominale koppel, wat voordelig is voor het versnellen van transportgoederen.”
Ook aan het geluidsniveau is gedacht. “We hebben een technologie ontwikkeld waarbij geen mechanische tandwielen meer aanwezig zijn. Dit betekent automatisch dat het geluidsniveau veel lager is. Vergelijk het met een diesel versus een EV-auto. Dankzij het lagere geluidsniveau zorgen we voor betere werkomstandigheden en minder stress bij werknemers in distributiecentra.”
Een compact ontwerp is nog een voordeel, zegt collega Tim-Oliver Ricke, global segment manager material handling & logistics. “Dankzij het ontwerp hebben we ongeveer 30% minder actief materiaal toegepast in de motor. Daarnaast hebben we ook een speciaal soort magneettype geïmplementeerd die 30% minder zeldzame aardmetalen gebruikt dan conventionele magneten. Daardoor is de motor ook minder gevoelig voor volatiele prijzen van zeldzame aardmetalen terwijl het bijdraagt aan de duurzaamheid.”
Friis Knutzen besluit: “We willen een MDR lanceren die klanten veel voordelen biedt: een hoger vermogen, een hoge efficiency, een laag geluidsniveau, een lagere variatie en spanningsflexibiliteit. Dat willen we doen tegen hetzelfde prijsniveau als de systemen van concurrenten die we nu op de markt zien. We geloven dat we de markt kunnen winnen door betere waarde voor de klant te creëren, door in te zetten eigenschappen die onze klanten belangrijk vinden om hun processen toekomstbestendig te maken.”