- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Netwerken en IP-technologie worden al langer op grote schaal rondom treinen ingezet. Alle stations zijn met elkaar verbonden en heel wat opdrachten met betrekking tot het spoor worden ook via het netwerk afgehandeld. Ook op de trein zelf is netwerktechnologie vereist. Aangezien de wagons continu aan- en afgekoppeld moeten worden, is het aangewezen om draadloos te werken. Daarbij wordt best met meerdere access points gewerkt en twee draadloze bridges op de plaatsen waar de wagons gekoppeld worden. De Auto Carriage Connection (ACC) technologie van Moxa is speciaal ontworpen voor de draadloze verbinding tussen wagons. Dit systeem is flexibel aan te passen aan veranderingen in de treinsamenstelling. Eenmaal de access points geconfigureerd zijn, is geen herconfiguratie meer nodig.
Als men in bestaande treinstellen een volledig IP-gebaseerd netwerk wil integreren met zo weinig mogelijk inspanningen en een absoluut minimum aan bekabeling, komt men toch wel voor verschillende uitdagingen te staan. De realisatie van een bekabeld netwerk tussen wagons kan bij gerenoveerde of gerestaureerde treinen met een beperkte ruimte bijzonder moeilijk zijn. Bovendien liggen zowel tijd als kosten voor onderhoud aanzienlijk hoger. Met Wi-Fi bestaat een uiterst efficiënt alternatief om een netwerk te creëren zonder nood aan extra bekabeling. “Het gebruik van Wi-Fi brengt echter andere uitdagingen met zich mee. De voornaamste is het feit dat de draadloze verbindingen alleen maar tot stand gebracht mogen worden tussen aangrenzende wagons om ongewenste links met andere rijtuigen in de buurt te voorkomen”, legt Karel Mus, zaakvoerder van Technolec en verdeler voor Moxa, uit. “Met Auto Carriage Connection (ACC) biedt Moxa een systeem met een eigen overbruggingsmechanisme speciaal ontworpen voor de draadloze verbinding tussen wagons.”
De ACC van Moxa maakt een intelligente draadloze overbrugging tussen wagons mogelijk om zo een netwerk over de volledige trein de realiseren. Het systeem vormt automatisch aanpasbare Wi-Fi-bruggen tussen wagons als de samenstelling van de trein wijzigt. Zo is er geen extra bekabeling in de rijtuigen nodig. Elke wagon wordt uitgerust met twee access points, type AWK-3131A-RCC van Moxa, die slechts eenmaal geconfigureerd moeten worden. Daarna kunnen ze dynamisch koppelen met andere access points op basis van de samenstelling van de trein. De access points hebben geen handmatige herconfiguratie nodig, waardoor fouten vermeden worden en geen tijd verloren gaat. Een time-out mechanisme en gerichte antenne voorkomen onjuiste verbindingen met netwerken in andere treinen in de buurt. Dit is vooral belangrijk op locaties met veel wagons, bijvoorbeeld in de stelplaatsen.
“Deze ACC van Moxa maakt de installatie en het onderhoud van draadloze netwerken tussen wagons eenvoudiger dan ooit tevoren en beperkt ook de kosten aanzienlijk”, sluit Mus af. “De AWK-3131A-RCC access points vormen de schakels in elke treinconfiguratie. Ze zorgen voor een betrouwbare verbinding tussen aangrenzende wagons. De directionele antenne van het ene access point stuurt het signaal perfect gericht naar de antenne van het andere access point, waardoor storing en ongewenste verbindingen automatisch vermeden worden. De spoorwegen moeten geen personeel voorzien om die access points opnieuw te configureren als de samenstelling van de trein aangepast wordt, want eenmaal geconfigureerd zijn de access points altijd klaar voor gebruik.”