- Nachrichten
- Bewegung und Antriebe
- Kontrolle & Netzwerk
- Prozess und Instrumentierung
- Sensor & Vision
- Dienstleistungen und Lösungen
- IT & OT
Op exact één jaar tijd ontwierpen, produceerden en assembleerden negentien ingenieursstudenten van de KU Leuven een spiksplinternieuwe zonnewagen. In oktober neemt het team deel aan het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Australië waar ze mikken op de eerste plaats.
Begin juli reed de nieuwe wagen van het Agoria Solar Team, genaamd BluePoint, haar eerste meters op het C-mine plein tussen de twee oude mijnschachten. De BluePoint is de achtste Belgische zonnewagen en is ook meteen de meest aerodynamische. Om de luchtweerstand zo laag te krijgen werd de vorm van de wagen zes maanden lang verbeterd. Tijdens de hele race van 3.000 km zal het verbruik volgens de berekeningen equivalent zijn aan 7 l diesel.
Buiten de verbeteringen op aerodynamisch vlak, zijn er ook enkele innovaties. Door het paneel zelf te maken, heeft het team meer controle over het productieproces. Dit jaar selecteren ze zelf de geschikte zonnecellen, verbinden ze deze met elkaar en omhullen ze de cellen met een beschermende laag.
Bij het ontwerp van de nieuwe zonnewagen zijn de ingenieursstudenten tot het uiterste gegaan. Met een oppervlakte van 2,6 m² is het zonnepaneel van de BluePoint even groot als dat van zijn voorganger, de Punch 2. Toch is de nieuwe wagen smaller waardoor de luchtweerstand lager is maar er ook minder plaats is voor de mechanische componenten. Zo is de ruimte tussen de wielen en de carrosserie van de wagen op bepaalde plaatsen slechts enkele mm.