- News
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
De toekomst zal digitaal zijn. Om het pad te effen naar een digitale transformatie opende Siemens in zijn hoofdkantoor in Huizingen het Concept Center 4 Industries. In dit interactief belevingscentrum kunnen Belgische spelers uit de maak- en procesindustrie ervaren hoe ze hun eigen digitale traject het beste kunnen uitstippelen.
In 2015 opende Siemens voor het eerst de deuren van zijn Concept Center 4 Industries (CC4I). De wereld van vier jaar geleden is echter niet meer dezelfde. Eddy Nelis, senior vice-president bij Siemens: “Digitalisering draait niet meer om concepten. Het heeft zich intussen al bewezen als een instrument om de kwaliteit, de marktintroductietijd, de flexibiliteit en de efficiëntie van productieprocessen op te trekken. Door onze holistische digitale benadering waarin de virtuele en de reële wereld convergeren hebben we klanten kunnen bijstaan om deze doelen te realiseren.” Daarmee is de kous echter niet af. In de toekomst zal de industrie nog verder dit pad op moeten.
“Extreme flexibiliteit, systemen die autonoom beslissingen kunnen maken, een volledige traceerbaarheid, een exacte CO2-voetafdruk van elke component … zijn de nieuwe uitdagingen die op ons pad komen. Om daar nog beter op in te spelen kreeg het CC4I een make-over.”
Het CC4I verlegde zijn focus naar interactiviteit en tactiel beleven van Siemens’ producten en diensten. Aan de oppervlakte lijkt het ‘maar’ een touchscreen van 35 m² dat de bezoeker een 360°-ervaring bezorgt. Maar de echte magie is eigenlijk wat er onder het scherm schuilgaat. Bart Demaegdt, technology manager Digitalization bij Siemens: “We willen bezoekers de toekomst kunnen aanreiken en tonen welke mogelijkheden er voor hun bedrijf liggen om de concurrentie voor te blijven. Maar elk bedrijf is anders, heeft andere noden, elke sector kent zijn eigenheden. Door de enorme kennisdatabase aan te spreken die we hebben opgebouwd de voorbije jaren, kunnen we zijn uitdagingen vanuit verschillende dimensies benaderen. We kunnen er telkens net die thema’s en technologietopics uitpikken die voor hem relevant zijn en zo zijn taal spreken. Maar alles begint dus met het luisteren naar en het begrijpen van het verhaal van de klant om een op maat gemaakte boodschap te kunnen brengen.”
Maar het blijft niet bij woorden en beelden alleen. Wat er digitaal op het indrukwekkende scherm gebeurt, heeft ook zijn weerslag in de reële wereld. Dat is het concept achter de digital twins en dat is ook letterlijk te zien en te ervaren in het CC4I. Demaegdt:
“Het CC4I wil verder gaan dan gewoon een hightech presentatieruimte zijn. Om de klant onze oplossingen te laten beleven, moeten we hem tonen hoe het er in het echt kan uitzien. Op basis van fictieve data of echte gegevens van de organisatie kunnen we een digital twin maken en die in het CC4I aan het werk zetten. De bezoeker ziet meteen hoe een bepaalde oplossing in de realiteit zal werken en wat de impact van bepaalde wijzigingen zal zijn. Digitale transformatie wordt op deze manier heel tastbaar, wat de drempel aanzienlijk verlaagt.” De eerste zogenaamde proof of concepts zijn machine tooling, machinebouw en processing. Het future proof karakter van het CC4I schuilt er ook in dat er steeds met nieuwe technologie kan gewerkt worden voor deze proof of concepts.
Het CC4I is een Belgische uitvinding. Thierry Van Eeckhout: “Demoruimtes bestaan op verschillende niveaus. In Amberg bijvoorbeeld is de productie zelf het beste voorbeeld van hoe Siemens het verschil kan maken in digitalisering. Maar we mogen best trots zijn op wat we hier hebben gerealiseerd. Dat er al zo een sterke toeloop is naar het CC4I van klanten en partners, bewijst dat we echt een meerwaarde kunnen bieden voor bedrijven. Content staat hier centraal. De Siemens’ oplossingen kunnen de brug leggen tussen de virtuele en de reële wereld. Het CC4I helpt ze vertalen naar de Belgische markt en Belgische klanten.”