- News
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Corona heeft onze manier van produceren op zijn kop gezet. De digitale transformatie schakelde een enorme versnelling hoger. Werk van jaren werd werk van maanden, nu bedrijfsleiders beseffen dat digitaal de enige manier is om toekomstbestendig te zijn. Maar hoe zal automatisering eruit zien in de wereld post-Covid?
Innoveren louter om te innoveren, dat is passé. De pandemie mag dan een enorme drijfveer gebleken zijn voor digitale transformatie, pragmatisme stond altijd voorop. Tegen 2022 zal 70% van alle organisaties zijn gebruik van digitale technologie hebben versneld: om het engagement van de klanten te vergroten, een hogere productiviteit neer te zetten en een veerkrachtige organisatie te krijgen. Als vandaag nog maar 27% van alle bedrijven een uitgebreide digitale transformatie heeft ondergaan, zal dat in 2024 al 75% zijn. Digitaal wordt in geen tijd het nieuwe normaal in bedrijven en de maatschappij. Door de toepassing van hyperautomateringstechnologie in combinatie met opnieuw uitgedachte productieprocessen, zullen bedrijven tegen 2025 hun kosten met maar liefst 30% kunnen verlagen. Automatiseren en digitaliseren leveren dus wel degelijk iets op.
Er is heel veel interesse vanuit de markt in artificiële intelligentie, machine learning, digital twins en robotic process automation (RPA). Maar deze technologieën zorgen enkel voor concrete meerwaarde in de bedrijfsresultaten als ze niet op een apart eiland functioneren. Weg met de silo-aanpak, op naar een geïntegreerde benadering door de juiste capaciteiten samen te leggen om specifieke problemen op te lossen en opportuniteiten te ontdekken. Dit proces wordt hyperautomatisering genoemd. Het is een proces dat nooit ten einde is, maar eerder een gedisciplineerde aanpak om snel te identificeren en te evalueren welke bedrijfs- en IT-processen baat hebben bij automatisering. Het draait om verschillende technologieën die samen één architectuur vormen. En dat geldt niet voor bedrijven alleen. Ook steden zetten in op IoT, artificiële intelligentie en digital twins om de fysieke en virtuele wereld samen te brengen en het beheer van infrastructuur te verbeteren.
Dit decennium moet er een einde komen aan de strijd tussen mensen en robots. De best presterende organisaties zullen diegene zijn die begrijpen hoe digitale technologie naadloos geïntegreerd kan worden om de menselijke productiviteit te verhogen. Alles wat kan, zal ook geautomatiseerd worden; alle andere processen moeten ondersteund worden. Machines zullen, met andere woorden, 80% van de processen automatiseren en informatie aanreiken aan mensen om de juiste beslissingen te maken in de andere 20%. Nieuwe automatiseringsvormen zullen nog voor het einde van het jaar een kwart van de medewerkers die op afstand werken direct of indirect ondersteunen. Tegen volgend jaar zal 65% van hen gewapend met data, artificiële intelligentie en veiligheid op pad gaan voor een betere productiviteit, adaptievermogen en beslissingsvaardigheid in steeds sneller veranderende omstandigheden. Maar het blijft niet tot dat domein beperkt. Tegen 2023 zou de helft van de kenniswerkers een eigen robotassistent krijgen met artificiële intelligentie om hen te helpen om de juiste prioriteit te geven aan taken, informatie te verzamelen en repetitief werk te automatiseren.
Wanneer alle technologie op hetzelfde platform zit, kunnen pas echt kwaliteit, consistente data en krachtige inzichten worden afgeleverd. De komende jaren zullen bedrijven die wereldwijd de industrie leiden tegen 2023 minstens één start-upbedrijf dat zich bezighoudt met software voor artificiële intelligentie hebben overgenomen. Op die manier willen ze zich ervan verzekeren dat ze de juiste skills in huis hebben en hun intellectueel eigendom in handen houden. Door de nood aan geïntegreerde data zal het voor bedrijven overigens moeilijker worden om als stand-alone technologiespelers te overleven. Maar integratie beperkt zich niet tot overnames. Er zullen ook netwerken ontstaan van bedrijven die op een zeer diep niveau met elkaar samenwerken. Digitale innovatiefabrieken, worden ze genoemd. 40% van IT- en OT-leveranciers zullen naar verwachting de handen in elkaar slaan om met holistische oplossingen naar de markt te kunnen stappen. Tegen 2025 zou 75% van de industrieleiders gebruikmaken van digitale platformen en ecosystemen om hun waardeketens aan te passen aan nieuwe markten en industrieën.