Platform on production and process automation
Uw AGV’s veilig maken
Wat PILZ tot zo’n goede partner in veiligheid maakt, is dat het over het materiaal, de expertise, de service en zelfs de training beschikt om klanten te helpen.

Uw AGV’s veilig maken

Mens en machine moeten probleemloos en zonder gevaren in dezelfde omgeving kunnen functioneren. Wie AGV’s bouwt of gebruikt, moet daarom sinds 2020 voldoen aan de richtlijnen in de ISO 3691-4. Een internationale norm die de eisen aan de veiligheidsfuncties definieert en bepaalt hoe de geautomatiseerde functies van AGV’s moeten worden gevalideerd. Als expert veiligheid heeft PILZ ook deze expertise in huis. Het bedrijf kan zowel hardwarecomponenten leveren om AGV’s veilig te laten navigeren, als een compleet dienstenaanbod, van het ontwerp van het veiligheidsconcept tot en met de inbedrijfstelling. 

Veiligheid en productiviteit, het zijn de twee sleutelwoorden bij de ontwikkeling van AGV’s. Om ervoor te zorgen dat het ene niet ten koste van het andere gaat en alles conform de ISO 3691-4 veiligheidsnorm verloopt, kan u maar best een expert inschakelen. Een label dat PILZ intussen al dubbel en dik verdiend heeft, want ook voor deze specifieke markt beschikken ze over de nodige veiligheidscomponenten en -diensten. Nico Declerq, sales en marketing manager bij PILZ, loodst ons door het aanbod. 

“Al van in de ontwerpfase van de AGV is veiligheid een cruciale factor. Hoe vroeger we rekening kunnen houden met veiligheidsaspecten, hoe meer onnodige kosten en tijd  door veranderingen achteraf we kunnen besparen. Door onze expertise kunnen we klanten echt vooruit helpen. We merken dat ze vooral nood hebben aan een sparring partner die hen voorbij de uitdagingen die ze tegenkomen kan helpen.”

In nauwe samenwerking wordt daarom eerst onderzocht welke beschermingsmaatregelen precies nodig zijn in functie van het toestel (design risk assessment, factory acceptance) maar ook van de omgeving (site acceptance) waarbinnen de AGV zal opereren.

Uitdenken en opbouwen

In nauwe samenwerking wordt daarom eerst onderzocht welke beschermingsmaatregelen precies nodig zijn in functie van het toestel (design risk assessment, factory acceptance) maar ook van de omgeving (site acceptance) waarbinnen de AGV zal opereren. Een van de belangrijkste elementen in de veiligheidsarchitectuur zijn uiteraard de veiligheidsscanners op de AGV zelf. 

“Hiervoor moeten op basis van de gegevens in de risicoanalyse veiligheidszones vastgelegd worden en daaraan gepaste acties gekoppeld worden. Dat kan gerealiseerd worden met klassieke veiligheidsscanners zoals PSENscan. Deze component bestaat in een basisversie die werkt met een standaardveld, of een geavanceerde versie die de veiligheidszones voortdurend aanpast in functie van bepaalde parameters, zoals de snelheid van de AGV”, voegt Declercq er nog aan toe. Wanneer de AGV echter in moeilijke omstandigheden moet navigeren, kan radartechnologie een goed alternatief zijn. “Lasermetingen kunnen invloed ondervinden van stof en vuil, een PSENradar niet. PILZ heeft dus een oplossing voor elke situatie.”

Veiligheidscontrollers

Een tweede belangrijk element in de veiligheidsarchitectuur is de besturing. De gegevens die de veiligheidsscanners verzamelen, moeten immers ook correct en betrouwbaar doorgestuurd en verwerkt worden om in de juiste, veilige acties te resulteren. Ook wat dat betreft, kan PILZ zijn klanten meerdere opties aanbieden. 

Declercq: “Voor de heel eenvoudige toepassingen volstaat een veiligheidsrelais dat hardwarematig configureerbaar is, zoals PNOZmulti 2. Voor het complexere werk is er dan het softwarematige veiligheidsrelais myPNOZ. Ten slotte is er nog de PSS4000 veiligheidsPLC die een high-end oplossing kan bieden. Optioneel kunnen ook veiligheidsencoders PSENenco gebruikt worden, dit zowel rechtstreeks op de PSENscan of via de veiligheidscontrollers PNOZmulti of PSS4000. Verschillende mogelijkheden dus, waardoor klanten heel makkelijk kunnen kijken wat het beste aan hun eisen en budget beantwoordt.” Ook levert PILZ andere veiligheidscomponenten zoals noodstopschakelaars PITestop, lichttorens en een USB-sleutelsysteem PITreader om geautoriseerde gebruikers toe te laten de modus van de AGV te veranderen,
bijvoorbeeld voor onderhoudswerkzaamheden.

Totaalpartner

Wat PILZ tot zo’n goede partner in veiligheid maakt, is dat het over het materiaal, de expertise, de service en zelfs de training beschikt om klanten te helpen. 

Declercq: “AGV-bouwers zijn voldoende doordrongen van het besef dat veiligheid primeert. Dat we een totaalpartner kunnen zijn, is een echte meerwaarde om de toepassing perfect veilig te krijgen. Dat helpt tijd en kosten besparen en bovendien zijn gebruikers ervan verzekerd dat ze voldoen aan de eisen van ISO 3691-4.” 

"*" indicates required fields

Send us a message

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?