Tijdens de afgelopen Logimat waren alle ogen gericht op Lenze. Met de introductie van de o450 MDR lanceert zij een ‘motor driven roller’ die ondanks zijn compacte afmetingen toch het dubbele van het vermogen (115 W) van de huidige oplossingen op de markt biedt. Een mogelijke revolutie in de wereld van intralogistiek.
Bij Lenze hebben ze wel wat in het verschiet. Bij een onderzoek voor een klimaatproject werd gekeken in hoeverre het Vernier-principe interessant kon zijn voor de ontwikkeling van een energiezuinige motor. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het magnetisch veld in de motor om meer koppel en dus meer snelheid te ontwikkelen. “De ontwikkeling gebeurde dus niet met transportbanden in het achterhoofd. Maar toen we nadachten over hoe we in deze wereld voor innovatie konden zorgen, kwam dit project meteen weer naar boven”, vertelt Lenze Global Solutions Market Manager Mechatronics Rune Friis-Knutzen. “We wilden immers niet zomaar kopiëren wat er was, maar een revolutionaire stap voorwaarts zetten.”
Het team onder leiding van Friis-Knutzen deed er uiteindelijk nog vijf jaar over om er een magnetische motor driven roller van te maken, ‘fit for the market’. “De eerste prototypes kregen een plaatsje in de showroom van ons eigen Mechatronic Competence Centre om uit de feedback van klanten op te maken of het een goede match zou zijn voor intralogistieke toepassingen.” Een markt volop in verandering nu alles e-commerce is geworden. “De traditionele zware tandwielkasten om transportbanden aan te drijven, zijn nu niet meer de meest efficiënte keuze. Het gemiddelde productgewicht ligt vandaag een stuk lager en bovendien zit er steeds meer variatie in de gewichten die passeren. Daarnaast zie je overal micromagazijnen ontstaan, die korte levertijden garanderen en zich dichtbij klanten bevinden. Amazon Fresh bijvoorbeeld. Hier zijn lage gewichten en een hoge beschikbaarheid de prioriteiten. Een markt die dus op zoek was naar een technologie die meer flexibiliteit bood”, vertelt Tim-Oliver Ricke, global industry Manager Material Handling & Logistics voor Lenze.
Maar hoe speelt de o450 MDR daar dan op in? Friis-Knutzen: “Het is een compacte energie-efficiënte rotor waarin high power elektronica geïntegreerd zit. Door zijn unieke werkingsprincipe realiseert hij een energiebesparing van gemiddeld 30% ten opzichte van conventionele oplossingen. Die zijn weliswaar vrij efficiënt in hun nominaal werkpunt, maar daarboven een pak minder. Daar pakt onze o450 MDR de winst, zelfs op lage snelheden is het volledige koppel beschikbaar.” Het ontwerp bevat minder koper en ijzer, waardoor er minder hitte gegenereerd wordt. Dat resulteert in minder koeling, minder weerstand en, omgerekend naar de energie-efficiëntieklasses voor elektromotoren, een label tussen IE7 en IE9. “Een variant volstaat bovendien voor het volledige snelheidsbereik. Standaard haalt hij 0,1 tot 1,5 m/s, wat je nodig hebt voor rollenbanen, maar de technologie is daarin niet de beperkende factor. We hebben het echt afgestemd op de wensen van de industrie.”
Naast energie-efficiëntie zijn ook veiligheid en welzijn aandachtspunten in deze markt, die elk jaar met 15% groeit. Ook daar speelt de o450 MDR naadloos op in. “De o450 MDR is een rechtstreeks aangedreven motor, zonder mechanische vertanding. Hierdoor heb je niet te maken met de geluidsoverlast die zware tandwielkasten met zich meebrengen. We hebben al een paar mooie referentiecases die aantonen dat we een pak minder decibels produceren.” Daarnaast gaat het om 48 V technologie. “Voor zware motoren gelden heel specifieke veiligheidsprocedures. Omwille van het gevaar op elektrische schokken mag niet iedereen er zomaar aan werken. Voor 48 V-toepassingen bestaat dat gevaar niet. Voor werkzaamheden aan onze o450 MDR heb je enkel een korte intro nodig.”
Waar de klant dan wel nog uit kan kiezen: de afmetingen en oppervlakken. “In toepassingen waar frictie een rol speelt, kan de afwerking bijvoorbeeld in rubber gebeuren. De o450 MDR is beschikbaar met een diameter van 50 mm tot 150 mm.” Ondanks alle extra troeven die hij te bieden heeft, zal de o450 MDR toch een gelijkaardige prijs van de concurrentie mee krijgen. “We willen de markt veroveren”, zegt Ricke daarover. Helemaal onbeslagen komt hij trouwens niet ten ijs. Bij Lenze werd hij al uitvoerig aan duurtesten onderworpen. “We hebben een doos van 35 kg erover laten bewegen gedurende 700.000 cycli. Toen hebben we moeten stoppen omdat de doos het begeven had. Qua duurzaamheid zit het dus ook wel snor. En wist je dat er 30% minder materiaal in gaat dankzij het compacte ontwerp en hij eveneens 30% minder zeldzame aardmetalen bevat?”, sluit Friis-Knutzen trots af.
Neem dan rechtstreeks contact op met Lenze.
Contact opnemen