- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Intralogistieke systemen zoals autonome mobiele robots zijn aan een opmars bezig. “We zijn al enige jaren actief in dit segment en merken dat de markt nu klaar is voor de implementatie van deze geavanceerde oplossingen”, stelt Johan Paul. Hij is CEO van HUPICO, gespecialiseerd in automatiseringsoplossingen voor de maakindustrie, van robotica en visie-oplossingen tot toevoersystemen, intralogistiek, smart glasses en augmented reality.
In het domein van intralogistieke activiteiten onthult Paul de drievoudige productreeks. “Als eerste presenteren we de vertrouwde transportbanden en transfersystemen, die al geruime tijd in gebruik zijn om producten efficiënt van punt A naar punt B te bewegen. Deze transportbanden hebben echter de beperking dat ze vastgelegde routes volgen. Naast deze gevestigde technologieën bieden we ook monorail transportsystemen aan, vergelijkbaar met een metro waarop een shuttle soepel over een monorail beweegt en waardoor productstromen met precisie van A naar B worden vervoerd. Deze monorail biedt meer flexibiliteit waarbij – via wissels, liften, etc. – producten gericht naar een bepaalde plaats afgeleverd kunnen worden en waarbij de volledige productstroom ook kan worden gevolgd.”
“Steeds vaker ontvangen we verzoeken van onze klanten om intralogistieke processen flexibeler en autonomer te maken. Ook dat kunnen we bieden, met name via autonome mobiele robots (AMR). Het doel ervan is om het transport van goederen dat voorheen handmatig door operators gebeurde, autonoom via bakken met goederen te laten verlopen. Een goede vergelijking is te maken met zelfrijdende voertuigen die zelfstandig de optimale route van punt A naar punt B bepalen. Ze detecteren en vermijden automatisch onverwachte obstakels zoals pallets, goederen of mensen in hun pad, dankzij ingebouwde sensoren en SLAM-technologie (Simultaneous Localization and Mapping). Hiermee kan de robot zijn positie en omgeving nauwkeurig bepalen, wat betekent dat hij niet gebonden is aan vaste routes. Het systeem scant continu de omgeving en vergelijkt deze met een initiële kaart, waardoor enkel het start- en eindpunt hoeft te worden geprogrammeerd, terwijl de robot autonoom de meest efficiënte route kiest. Deze technologie biedt bedrijven aanzienlijke voordelen, waaronder de mogelijkheid voor operators om zich te richten op belangrijkere taken, terwijl het logistieke proces in de fabriekshal geoptimaliseerd is.”
De flexibiliteit van Autonome Mobiele Robots (AMR’s) komt tot uiting in hun schaalbaarheid en modulaire uitbreidbaarheid. “Wat nog belangrijker is, is dat deze oplossing coöperatief en collaboratief is en bovendien de veiligheid van operators waarborgt dankzij geavanceerde sensortechnologie. Samenwerking is niet beperkt tot de interactie tussen mens en robot, maar strekt zich ook uit tot interacties tussen verschillende robots en de naadloze integratie met andere systemen.”
De CEO van HUPICO verwacht dat het toepassen van AMR’s in de toekomst nog sterk zal groeien. “Ze zijn breed toepasbaar. Alle sectoren binnen de maakindustrie die een intralogistiek hebben, zouden allerminst moeten overwegen om een AMR te implementeren.” Maar niet alle AMR’s hebben dezelfde kwaliteit. “HUPICO levert 1 type AMR-producten, namelijk BARY-systemen van de Duitse firma BeeWaTec. Deze industriële autonome robots zijn erg robuust. In industriële bedrijven zijn de omstandigheden vaak anders dan bijvoorbeeld in e-commerce waar de systemen in schone omgevingen opereren en relatief kleine lasten moeten transporteren zonder tussenkomst van mensen. Daarom hebben we voor een AMR gekozen die bestand is tegen de industriële omgeving. De robots kunnen continu (24/7) opereren en zijn in staat om aanzienlijke lasten te vervoeren, tot 100 of 500 kilogram afhankelijk van het type AMR. Gecertificeerde laserscanners garanderen de veiligheid, zelfs bij het transporteren van zware ladingen.”
“BARY-systemen kunnen ook worden aangepast aan uitzonderlijke situaties terwijl ze – met enige voorbereiding – alvast het werk in het magazijn kunnen voorbereiden, nog vóór operators willen beginnen met hun processen.” AMR’s bieden dus duidelijk veel voordelen. “Belangrijk is echter een stapsgewijze implementatie”, stelt Paul. “Dit verhoogt het slaagpercentage terwijl medewerkers de gelegenheid krijgen om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. Het kan aanzienlijke winst en efficiëntie opleveren, maar een weloverwogen benadering is van essentieel belang.”