- Nieuws
- Motion & Drives
- Control & Network
- Process & Instrumentation
- Sensor & Vision
- Services & Solutions
- IT & OT
Efficiënt en volledig autonoom produceren in 2022: een inspanning die de moeite waard is? Het project dat is uitgevoerd bij een belangrijke speler in deze sector lijkt dit aan te tonen: in enkele maanden tijd – en midden in de pandemie – zijn Peps Engineering, IGP Automation en Vermeire erin geslaagd om een nieuwe, 100% geautomatiseerde productielijn voor pvc-buizen op te starten, waardoor het bedrijf verlost werd van een dure en verplichte onderaanneming.
“Het bedrijf produceert afvalwaterzuiveringstanks voor residentiële gebouwen. De pvc-buizen worden gebruikt als aanvoer en afvoer voor afvalwater. Oorspronkelijk werden de pvc-buizen door een externe onderaannemer gesneden. Dankzij de investering in deze snijmachine kon de productie worden overgenomen, van het transport tot het snijden van de pvc-buizen” vertelt Grégory Bragard, Area Sales Manager bij Vermeire.
De productielijn, ontworpen door het bureau PEPS Engineering en uitgerust met IGP Automation voor de elektriciteitskasten, bestaat uit drie zones:
De pvc-buizen zijn verkrijgbaar in een groot aantal verschillende diameters en lengten, en dus ook in verschillende massa’s en afmetingen. Er zijn maar liefst 13 Sinamics S210-servoaandrijfsystemen, aangestuurd door een Simatic S7-1500T-automaat, nodig om het transport, het snij- en het sorteerwerk volledig te automatiseren, en dit ongeacht de te produceren afmetingen.
Voor elk aandrijfsysteem is er een Simotics S-1FK2-servomotor: De eerste 3 servomotoren bedienen een klauw op drijfstang die de buis uit de toevoerbak tilt, alsook een duwer op een lineaire geleider. 7 andere eenheden stellen nauwkeurig de positioneringssteun van de buis tegenover de slijpschijf in en richten deze om te snijden. Tot slot beweegt een portaal uitgerust met 3 servomotoren en een draaitang zich volgens de assen X, Y en Z om de afgewerkte buizen in de juiste sledes te sorteren.
Grégory: “Het hele proces werkt 8 uur per dag, 6 dagen op 7, volledig autonoom. (…) Zo krijgt men een productie van buizen met dezelfde diameter/lengte, in functie van de keuze die gemaakt is bij de programmering van de automaat. Aan het andere uiteinde van de lijn worden de gesneden buizen opgevangen in verrijdbare wagens en gesorteerd met gerobotiseerde grijptangen, afhankelijk van de diameter en lengte. ”
De positioneringsprecisie en bewegingsdynamiek van de Sinamics S210-aandrijfsystemen, die voor de meeste assen worden gebruikt, maken het mogelijk om kunststofbuizen – van nature licht en kwetsbaar – moeiteloos over de hele lijn te verplaatsen. Dankzij hun grote compactheid konden de Simotics S-1FK2-servomotoren zeer gemakkelijk ingezet worden, zelfs in de krappe ruimte van het snijstation.
Aangezien de Sinamics -drives en Simotics -servomotoren deel uitmaken van eenzelfde geheel, moet niet elk onderdeel afzonderlijk in gebruik worden genomen. Een voordeel bij de implementatie was ook de innovatieve ‘One Cable Connection’-technologie die het datasignaal en de voeding in één kabel samenbrengt.
De combinatie van de Sinamics S210-drives met de Simatic S7-1500T-automaat biedt alle nodige flexibiliteit om de productielijn aan te passen aan de verschillende buisdiameters en -lengtes van de voorraadruimte en aan de vereiste specificaties voor de afgewerkte producten.
Uiteindelijk biedt deze oplossing het bedrijf meer controle over zijn productiestrategie en een betere beheersing van zijn kosten. De integratie van de componenten in het gemeenschappelijke platform TIA Portal en de One Cable Connection-technologie zijn daarbij van groot belang omdat ze zich concreet vertalen in tijdwinst en meer efficiëntie tijdens de engineering- en inbedrijfstellingsfasen.
Grégory vat de belangrijkste redenen samen voor de keuze van een geïntegreerde Siemens-oplossing voor het project van deze nieuwe productielijn: “Een van de grootste troeven van het Sinamics S210-servoaandrijfsysteem is dat er slechts één kabel is voor het vermogen en de bediening. Voeg daarbij de grotere compactheid van de motoren voor eenzelfde vermogen en je krijgt veel meer flexibiliteit en mogelijkheden bij het ontwerp. De configuratie van het systeem via TIA Portal levert ook veel op vlak van ergonomie en standaardisatie. ”