Peter Eland – Algemeen Directeur Pilz Nederland
In mijn dagelijkse werk draait alles om veiligheid. Machineveiligheid, mensveiligheid, cyberveiligheid, … Om deze te waarborgen, grijpen we vaak naar technische oplossingen in de vorm van sensoren en besturingen. Of in elk geval ‘iets’ dat gevaarlijke processen of situaties in een veilige modus brengt. Hetzij door abrupt afkappen, hetzij door een zogenaamde beheerste slow-stop.
Technische oplossingen alleen zijn echter niet voldoende. Ik kijk ook uit naar de beslissingen en acties die nodig zijn om de klimaatverandering tegen te gaan, de opwarming van de aarde een halt toe te roepen of desnoods beheerst te ‘slow-stoppen’. Kortom: beslissingen vanuit de overheid en andere stakeholders die een grootschalige uitrol van waterstof mogelijk maken.
Waterstof? Die twee gekoppelde H-atomen? Waarom waterstof? Die vragen zijn eenvoudig te beantwoorden. Waterstof is een uitstekende energiedrager waarin we een overschot aan duurzaam opgewekte zonne- en windenergie kunnen opslaan. Een gas dat eenvoudig te transporteren is via bestaande (gas)leidingnetwerken. Een medium waarvan technisch gezien praktisch alles bekend is; niet alleen de chemische eigenschappen, maar een veilige en efficiënte toepassing. De installaties om waterstof om te zetten in warmte en weer terug in elektriciteit staan gewoon te wachten in de opslagruimtes en vragen zich af wanneer ze worden ingezet.
Heb je het over veiligheid, dan gaat het over waterstof. Want zonder (groene) waterstof redden we de wereld niet. Wind en zon alleen zijn niet genoeg. Wel misschien om voldoende elektriciteit te produceren en zo alles te elektrificeren, maar de plaats en het tijdstip waarop deze energie wordt gegenereerd, komt zelden exact overeen met de vraag. Dús hebben we opslagcapaciteit nodig en transporteerbaarheid. Had ik al gezegd dat waterstof hiervoor een uitstekend medium is?
En natuurlijk is het geen ‘heilige graal’, dat geldt eigenlijk voor geen enkele oplossing. Uiteraard hebben we te maken met het feit dat waterstof licht ontvlambaar is, reukloos en smaakloos. Dat het onder hoge druk en bij zeer lage temperaturen wordt getransporteerd met vrachtwagens. En dat het bij tankstations op de juiste druk moet worden gebracht om in een auto te gebruiken. Maar weet u: ook dáár zijn al uitstekende oplossingen voor ontwikkeld. Oplossingen die zich al lang hebben bewezen in de praktijk.
Als we de wereld willen bewaren voor onze kinderen en de kinderen van onze kinderen, dan is het niet toepassen van waterstof op lange termijn veel gevaarlijker…
Neem dan rechtstreeks contact op met Pilz Nederland.
Contact opnemen