Terwijl het politieke en economische klimaat nogal onzeker is, bewijst toonaangevende innovator Leuze creativiteit en speelt met “Alternating Quarantine” een pioniersrol. Resultaat: de cijfers kloppen, ondanks de pandemie. Werktijdverkorting is op dit moment niet aan de orde.
dat Leuze een uitvinder en innovatief is als het gaat om nieuwe producten, technologieën en oplossingen, heeft het hightechbedrijf uit het Zuid-Duitse Owen/Teck al vaak bewezen. Dat blijkt ook uit de meer dan 200 patenten die alleen al in de afgelopen tien jaar zijn aangemeld. Ook tijdens de coronapandemie wordt gevraagd om creativiteit en innovatieve kracht: niet zeuren en discussiëren, maar vooruitdenken, vroegtijdig en proactief handelen, een eigen weg kiezen en deze consequent en zelfbewust volgen. Hiermee trotseert de toonaangevende innovator de recessieprognoses voor de Duitse economie.
Ulrich Balbach, CEO bij Leuze, kijkt gericht naar de toekomst.
“Alternating Quarantine” als succesformule
Het door de Israëlische viroloog Dr. Baruch Barzel recent in het leven geroepen begrip “Alternating Quarantine”, betekent niets anders dan: om beurten werken binnen een ploegendienstmodel. Dit concept heeft Leuze zelf al medio februari ontdekt en in eerste instantie in haar Aziatische vestigingen en daarna consequent en met succes wereldwijd ingevoerd in alle vestigingen. Zonder elkaar onderling te ontmoeten, werken de Sensor People om beurten in afzonderlijke teams. Zowel de medewerkers in de productie en logistiek, evenals op technische en commerciële afdelingen. “Dankzij de vereiste discipline van de medewerkers en de betreffende technische uitrusting, functioneert dit uitstekend”, resumeert Ulrich Balbach, CEO bij Leuze na inmiddels 10 weken. “De situatie wordt regelmatig gecontroleerd en aangepast. Er wordt uiteraard rekening gehouden met landspecifieke omstandigheden, lockdowns, en voorschriften van regeringen, waar we ons natuurlijk ook aan houden.” In verband hiermee hebben medewerkers in China, Indië maar ook binnen Europa deels alleen gewerkt vanuit hun “Homeoffice”. Dienstreizen werden al begin van het jaar geannuleerd en ook beursdeelnamen werden ter bescherming van de eigen medewerkers op dat moment al afgezegd. Meetings en afspraken met klanten vonden in deze periode alleen online plaats. Als alternatief werden “Virtuele beurzen” en webinars aangeboden aan klanten, om ze toch te informeren over nieuwe technologieën en producten van Leuze. “De nieuwe online-formaten werden door onze klanten zeer gewaardeerd. Dit concept zullen we ook in de toekomst zeker handhaven als aanvulling op onze live-activiteiten”, vertelt Salvatore Buccheri, directeur van het verkoopkantoor in Duitsland. Inmiddels zijn er in Azië en ook in Duitsland alweer de eerste versoepelingen en is het weer mogelijk om klanten te bezoeken, natuurlijk met naleving van de vereiste beschermingsmaatregelen en hygiëneregels.
Met daadkracht zorgen de Sensor People voor de innovaties van morgen.
2019 – opnieuw een recordjaar
Opnieuw was het laatste boekjaar een recordjaar voor Leuze. Tegen de algemene negatieve economische prognoses in, is dit een zeer positief resultaat voor de verder groeiende onderneming. 2019 werd afgesloten met een groeipercentage midden in de enkele cijfers. “Natuurlijk merken wij ook de effecten van de corona-crisis”, zegt Balbach. “Maar gelukkig ontstaan deze bij onze vestigingen wereldwijd niet op hetzelfde moment en ook niet met dezelfde impact. Dat zijn de voordelen van een internationaal opererende Global Player”, legt hij uit. Zo heeft het familiebedrijf op maximale capaciteit geproduceerd en de magazijnen op tijd gevuld, om te kunnen blijven leveren. Dit heeft zich geloond: klanten en leveranciers wereldwijd hebben vrijwel zonder vertraging hun bestellingen ontvangen. “Dit is bijvoorbeeld zeer belangrijk bij de laboratoriumautomatisering maar ook in de intra logistiek, waar wij onze bijdrage leveren aan het in stand houden van de systeemrelevante leveringsketens”, voegt hij hier trots aan toe. De positieve cijfers zorgen dat alle investeringen in wereldwijde structuren zoals gepland kunnen worden uitgevoerd. Ook de bouw van het nieuwe Leuze-distributiecentrum in Unterlenningen in de buurt van de hoofdvestiging vordert met grote stappen. De oplevering en ingebruikname zijn gepland in juli. “In tegenstelling tot vele andere ondernemingen, ook binnen onze branche, zien wij op dit moment geen reden om na te denken over werktijdverkorting. In tegendeel: goed opgeleide vakmensen worden nog altijd gezocht en zijn nodig, vooral omdat Leuze ambitieuze doelstellingen heeft”, onthult Hannes Horlacher, Director Human Resources Global bij Leuze. Dit geldt ook voor de commerciële en technische beroepsopleidingen en duale studies die Leuze aanbiedt, waarvoor de wervingsfase voor het opleidingsjaar 2021 op dit moment wordt opgestart.
Leuze positioneert haar merk opnieuw
De focus bij de toonaangevende innovator Leuze ligt bij een consequent beleid van differentiëren en doelgerichtheid. Het bedrijf heeft voor zichzelf duidelijk gedefinieerd wat innovatie betekent: de techniek zodanig vormgeven, dat voor klanten een concreet voordeel en meerwaarde ontstaat, op basis van hun specifieke applicatie. “Dit in combinatie met onze diepgaande applicatie-knowhow in onze focusindustrieën – dat is onze kracht en ons onderscheidend vermogen in de markt”, verklaart Balbach. Dit wordt ook uitgedrukt door het nieuwe merk “Leuze”: duidelijk, innovatief, doelgericht, zelfbewust, met een bewuste afschaffing van de toevoeging “electronic”. Met “Safety at Leuze” zet Leuze steeds meer haar grote aanbod aan producten en diensten op het gebied van arbeidsveiligheid in het middelpunt: “Safety at Leuze” staat hierbij voor een uitstekend afgestemd portfolio aan veiligheidsproducten, diepgaande en jarenlange ervaring op het gebied van veiligheidsadvies, bij engineering en ontwerp van veiligheidsoplossingen, evenals een breed aanbod aan veiligheidsdiensten, voor de meest uiteenlopende machine- en installatietypen. “Onze visie is om als pionier onze klanten duurzaam succesvol te maken binnen een steeds veranderende industrie. Hun succes is onze motivatie. Voor u en samen met u zetten wij nieuwe technologische maatstaven en ontwikkelen wij de innovaties van morgen. Daadkracht en passie voor vooruitgang en veranderingen – hiermee onderscheiden de “Sensor People” zich.