Radartechnologie, vaak geassocieerd met snelheidscontroles en vluchtmonitoring, heeft zijn weg gevonden naar industriële automatisering. Radarsensoren, zoals die van Turck, bieden voordelen ten opzichte van ultrasone, optische sensoren en mediacontacttechnologieën. In 2020 introduceerde Turck radarsensoren voor niveaumeting (LRS-serie) en in 2021 volgden radarsensoren voor afstandsmeting (DR-M30). Deze werken op 120 GHz, wat zorgt voor een uitstekend bereik en resolutie. Nu breidt Turck haar portfolio uit met de MR15-Q80 radarsensor, een 60 GHz-apparaat met een robuuste IP69K-behuizing. Hoewel de resolutie lager is dan bij 120 GHz, biedt deze sensor een bredere straalhoek (120 graden horizontaal, 100 graden verticaal) en een bereik tot 15 meter, ideaal voor objectdetectie en botsingsvermijding. Van mobiele apparatuur tot intralogistiek.
De MR15-Q80 is ontworpen voor mobiele apparatuur, biedt maximale bescherming tegen water- en stofindringing en kan schokken en stoten tot 100 g weerstaan. In tegenstelling tot lidar-technologie, die kwetsbaar is door beweegbare spiegels, is radar robuuster en minder gevoelig voor stof, mist of lichtreflecties. De MR15-Q80 kan 12 of 24 Volt voedingsspanningen weerstaan en is bestand tegen spanningspieken. Het apparaat is ideaal voor niet-veiligheidsgerelateerde botsingsvermijding en objectdetectie, met 3D-meting via het SAE J1939-communicatieprotocol voor de CAN-bus.
De MR15-Q80 levert 3D-informatie, waardoor machines gedetailleerdere gegevens krijgen over hun omgeving. Dit is nuttig voor machines met armen of gieken op verschillende hoogtes. De nauwkeurige 3D-data helpt bij het in kaart brengen van obstakels en vrije hoogtes, wat cruciaal is voor veilige operaties. In de mijnbouw bijvoorbeeld kan de radarscanner topografie en rotsformaties nauwkeurig in kaart brengen.
Een andere toepassing is in de landbouw, waar de MR15-Q80 dieren en objecten in velden kan detecteren. De sensor kan op een maaidorser gemonteerd worden om het veld te monitoren en dankzij zijn brede openingshoeken en groot bereik kan hij vreemde objecten detecteren die de dorsunit kunnen beschadigen.
Gebruikers kunnen zes instelbare waarschuwingsradiussen definiëren, die schakelsignalen activeren bij detectie van objecten. De sensor kan intensiteitsdrempels onderscheiden en schakelsignalen activeren op basis van deze drempels. Tot zes waarschuwingsvelden en drie driedimensionale signaalruimtes kunnen worden ingesteld en gekoppeld aan de schakeluitgangen. De sensor herkent ook wanneer een waarschuwingsveld in de radarschaduw ligt.
In de intralogistiek helpt de MR15-Q80 bij navigatie en botsingsvermijding voor industriële trucks en AGV’s. Lidar-scanners, die vaak worden gebruikt voor veiligheidsmonitoring, zijn minder geschikt voor verticale monitoring vanwege hun beperkte openingshoek. Turck’s 3D-radarscanner biedt echter de benodigde informatie voor alle drie ruimtelijke dimensies, wat helpt bij de veilige besturing van hefbewegingen en het voorkomen van schade aan voertuigen, goederen en installaties.
Turck ondersteunt gebruikers met haar TAS (Turck Automation Suite) configuratie- en IIoT-software, wat de ingebruikname en instelling van de sensor vergemakkelijkt. De software visualiseert ruwe data van de sensor in real-time in een webbrowser, wat helpt bij de optimale afstelling van de sensor.
Turck biedt de 3D-radarscanner in twee varianten: één met IO-Link en één met een SAE-J1939-interface voor mobiele apparatuur. Beide varianten hebben twee klassieke schakeluitgangen die door verschillende drempelwaarden geactiveerd kunnen worden.
Neem dan rechtstreeks contact op met Turck B.V..
Contact opnemen