STILL heeft een sterke reputatie opgebouwd in de intralogistiek. Haar heftrucks, pallettrucks, reachtrucks, stapelaars, … vinden gretig aftrek in de industrie. Vanuit de Belgische vestiging werd nu, in co-creatie met Colruyt Smart Technics, ook een autonome pallettruck aan dat gamma toegevoegd met alle snufjes die de pallettruck nodig heeft om autonoom door een magazijn te navigeren, maar wel samengesteld uit standaardcomponenten. Een gamechanger in de wereld van AMR’s, maar wel op-en-top betrouwbaar dankzij de veiligheidsencoders van TR-Electronic.
Nog voor corona ging Colruyt op zoek naar een intralogistieke oplossing voor haar magazijn. De retailketen keek naar AGV’s om enerzijds om te gaan met de schaarste aan arbeidskrachten en anderzijds toch op een veilige manier pallets te verplaatsen over een drukbevolkte werkvloer. Geen enkele leverancier kon met haar AMR’s voldoen aan de eisen die Colruyt stelde. Met haar Smart Technics-afdeling besloot zij dan maar om zelf een Self Driving Vehicle (SDV) te ontwerpen. “Een eerste prototype werd afgeleverd, maar het moest nog robuuster en performanter. Zij koos daarom voor STILL als partner om de hardware te verzorgen, de productie op te schalen en de SDV in de markt te zetten”, vertelt Jasper Van Gool die het project trekt voor STILL. De software blijft in handen van Colruyt.
De basis voor de SDV werd een standaard pallettruck uit het gamma van STILL. “Dat maakt de kostprijs meteen heel interessant. AMR’s worden nu vaak voor specifieke applicaties gebouwd. Wij willen de weg inslaan van standaardisering, zodat we klanten een kostenefficiëntere oplossing kunnen aanbieden met een kortere doorlooptijd. Bovendien kunnen we daardoor zelf snel opschalen.” Dankzij deze aanpak kunnen klanten state of the art AMR’s off the shelf bestellen. Want op snufjes om de SDV’s veilig en autonoom door magazijnen te laten navigeren, is allerminst bespaard. Geavanceerde SLAM-technologie brengt de omgeving in 3D in kaart, zodat de SDV’s zich er snel een weg doorheen kunnen banen. Camera’s voor obstakeldetectie, veiligheidsscanners en ultrasone sensoren op de vorken zorgen dat zij nergens mee in aanraking komen en heel nauwkeurig pallets kunnen detecteren en positioneren. “Productiviteit en veiligheid ten top”, vertelt Van Gool enthousiast. “Dankzij de aanwezigheid van deze technologie in combinatie met de veiligheids-encoders van TR-Electronic kunnen we zelfs SIL3 PL e halen, al is voor deze toepassing SIL2 PL d voldoende.”
Elke SDV krijgt er zo drie mee, meer bepaald het type CDV582M. Een ervan is gekoppeld met de aandrijfmotor om de snelheid te borgen, terwijl de andere twee controleren of de commando’s die aan de stuurmotor gegeven worden een correcte uitvoering krijgen. Ze delen hun informatie dan met de veiligheids-PLC. “Hierdoor kunnen we er zeker van zijn dat als de software berekent dat een bocht van 15° nodig is om een obstakel te vermijden, dit exact gebeurt, zonder afwijking. Geen graad meer of minder. Wat ons aansprak aan de encoders van TR-Electronic is dat er redundantie is ingebouwd. Vroeger had je er twee nodig om de goede werking van de encoder zelf te bevestigen. Nu heb je nog altijd twee signalen voor een absolute betrouwbaarheid, maar zijn ze in één encoder ingebouwd, wat voor een compacte oplossing zorgt. Belangrijk, want we willen in een volgende versie met een nog compacter SDV-model komen.”
Een tweede belangrijk punt zijn de talrijke interfacemogelijkheden die de encoders bieden. “We hadden een Powerlink compatibele oplossing nodig. Daardoor communiceren de veiligheidsencoders naadloos met de veiligheids-PLC.” Niet alleen het product moest overigens kloppen, belangrijker nog was de relatie. “Dit is begonnen als een prototype. Dan heb je meer een partner nodig die met je meedenkt dan een leverancier die je componenten aanlevert. Als we problemen tegenkwamen, haalde het team van René Verbruggen die er altijd binnen de kortste keren uit. En ze kon ons ook van het complete pakket – kabel, connector en encoder – voorzien. Dat vergemakkelijkt de leercurve”, lacht Van Gool.
Inmiddels rijden er al meerdere toestellen rond bij Colruyt. Ook andere bedrijven toonden al interesse en die zal alleen maar groeien. Wordt ongetwijfeld vervolgd.