Vector Machines biedt met de Vector WD2.0 een werktuigdrager die in combinatie met een maaidek een volledig autonome robotmaaier vormt. Deze machine is uniek door onder meer de combinatie van GPS- en lidarbesturing. Omdat – naast efficiëntie – veiligheid hoog in het vaandel staat van dit Friese bedrijf, werd Inrato International gevraagd om ondersteuning te bieden bij het CE-markeringtraject. Deze betreft zowel de hardware als software. Het CE-markeringstraject is op het moment van schrijven bijna afgerond, waarmee de eerste machine praktisch gereed is voor lancering op de markt.
Vector Machines uit Heerenveen ontwikkelt diverse soorten autonome maaiers en staat aan de vooravond van de lancering van de Vector WD2.0. Een werktuigdrager met maaidek die speciaal is ontwikkeld voor het maaien van grasvelden waarop zonnepanelen staan. De combinatie van GPS- en Lidarbesturing zorgt ervoor dat de positie van het apparaat altijd bekend is. Onder de zonnepanelen is namelijk geen GPS-ontvangst, maar kan Lidar (Light Detection And Ranging) door laserstralen toch de positie bepalen. Zodra de laserstralen boven niet meer worden teruggekaatst, weet de besturing dat de maaier weer in het open veld is en schakelt zij over naar GPS-positionering.
Erik Post van Vector Machines: “De WD2.0 is meer dan een maaier, het is echt een ‘werktuigdrager’. Het autonome rijdende deel is namelijk ook te combineren met een kooimaaier, een mulchring of een onkruidschoffel. Hiermee is hij niet alleen geschikt voor het maaien van gras op velden vol zonnepanelen, maar ook voor werkzaamheden in bijvoorbeeld boomkwekerijen of bij fruittelers.”
Juist omdat veiligheid een cruciale rol speelt bij autonome machines – zeker wanneer de machine werkt met scherpe maaimessen – is het essentieel dat alle stappen van het CE-markeringtraject volledig en aantoonbaar doorlopen zijn. Post: “Uiteraard weet ik het een en ander van CE, maar in dit geval vond ik het verstandig om een specialist in te schakelen. De werktuigdrager met maaidek is namelijk een combinatie van een voltooide machine en een niet-voltooide machine. Het laatste geldt voor het aanbouwdeel dat niet zelfstandig kan werken.”
De benodigde expertise vond Post bij Inrato. Een bedrijf dat zowel advies als veiligheidscomponenten levert wanneer het om machineveiligheid en signaleringstechniek gaat. Leendert Jan IJspeert is specialist machineveiligheid en gevaarlijke stoffen CCSE en geeft aan: “Een CE-markeringstraject luistert nauw. Hiermee toon je immers aan dat de noodzakelijke stappen aantoonbaar zijn doorlopen waardoor de conformiteit vastgelegd is. We beoordelen de machine aan de hand van de relevante richtlijnen en normen en maken waar nodig aanpassingen zodat het betreffende bedrijf voldoet aan de wet- en regelgeving. Voor de werktuigdrager van Vector Machines zou de norm voor ‘autonome landbouwvoertuigen’ mogelijk passen, maar de WD2.0 is niet bedoeld voor landbouw. Zoek dan maar eens uit waaraan je wél moet voldoen.”
In een gezamenlijk traject is daarom een complete RI&E opgesteld. Met een dergelijke analyse worden alle risico’s benoemd, beoordeeld en voorzien van een beheersmaatregel waarna deze worden ‘opgelost’. Hetzij echt geëlimineerd door aanpassingen in het ontwerp, hetzij door een geschikte veiligheidsoplossing te kiezen die het risico tot een aanvaardbaar niveau terugbrengt. Post: “Met dit traject zijn we inmiddels bijna aan het einde. Het is goed om te zien dat je hiermee de veiligheid van het hele systeem onder een vergrootglas legt, om er vervolgens alles aan te doen om de risico’s op basis van de juiste wet- en regelgeving te minimaliseren. Zowel aan de hard- als aan de softwarematige kant. Een uitstekende en prettige samenwerking met een partner die verstand heeft van alle normen en richtlijnen, maar ook praktisch onderlegd is en de vertaling kan maken naar ons specifieke product, levert een uitstekende basis op voor een machine waarvan deze maaier nog maar het begin is.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Inrato International.
Contact opnemen