Platform over productie- en procesautomatisering
Een goede verpakking is het halve werk

Een goede verpakking is het halve werk

Kobout is al sinds 1979 importeur van bevestigingsmaterialen. In deze 45 jaar is het bedrijf uitgegroeid tot een vergaand geautomatiseerd logistiek centrum met ruim 60.000 locaties met bevestigingsmaterialen. Toch blijft het bedrijf de focus houden op persoonlijk contact met klanten en daarin gaat Kobout vér. De ‘blauwe doos’ is bijvoorbeeld inmiddels een begrip bij monteurs en installateurs als verpakking die letterlijk toegevoegde waarde biedt. En zijn er speciale wensen? Dan wordt dat gewoon geregeld.

Voor nood- en spoedgevallen zijn de bevestigingsmiddelen altijd bij de balie op te halen.

Bevestigingsmiddelen waaronder bouten, moeren en ringen zijn geen hogere wiskunde. Geproduceerd conform de DIN- en ISO-normen en regelmatig gecontroleerd op kwaliteit kan er weinig verkeerd gaan met het product. Toch maakt Kobout het verschil voor haar klanten door onder meer speciale verpakkingen.

De blauwe doos

Op het eerste gezicht lijken de blauwe dozen als verpakking voor de bevestigingsmiddelen niet bijzonder. Wie verder kijkt en het enthousiaste verhaal van directeur Joost Kunst aanhoort, merkt echter al snel dat het hier niet om zomaar een doos gaat. Kunst: “Ten eerste zijn ze van dik, stevig karton gemaakt. Een keer laten vallen is dus geen probleem en leidt niet tot verlies van materiaal doordat deze openspat. Daarnaast is het deksel uitgevoerd als een klep die eenvoudig te openen en sluiten is. Materialen zijn eenvoudig uit te nemen.”

De etiketten van de blauwe dozen geven alle benodigde informatie op een logische manier weer.

Ook over het etiket is nagedacht. Een tekening van het product, het aantal stuks in de doos en de afmetingen zijn duidelijk leesbaar weergegeven. Met een eenvoudige kleurcodering is direct duidelijk om welk materiaal of product het gaat: groen voor RVS A2 en 4.6, rood voor RVS A4 en 8.8, blauw voor 10.9 en geel voor 12.9. Ook elders in het bedrijf is deze codering terug te vinden; onder meer bij de draadstangen die Kobout voor haar klanten op maat zaagt. 

Bestellen via barcodes

“We hebben in totaal twaalf verschillende afmetingen dozen”, weet Kunst. “Dat betekent dat we nooit ‘lucht verpakken’, maar altijd de optimale afmeting kunnen gebruiken. Last but not least zijn de dozen voorzien van een barcode die onze klanten kunnen scannen met de Kobout bestelapp waarmee ze direct een nieuwe bestelling kunnen doen. De barcodes kunnen we ook op de magazijnstellingen van de klant bevestigen. Als de doos dan al weg is, blijft bestellen eenvoudig.”

Naast de blauwe kartonnen dozen stelde Kobout ook 120 verschillende assortimentsdozen samen waar verschillende producten in tien of twaalf vakjes zijn ondergebracht. De doorzichtige kunststof dozen zijn robuust uitgevoerd, hebben een luxe uitstraling en zijn een gewild item onder monteurs.

Bouten kunnen zelfs per stuk worden geleverd vanuit het deels geautomatiseerde magazijn.

Persoonlijke aandacht

Automatiseren waar het kan, zonder dat dit ten koste gaat van de persoonlijke interactie. Kunst: “We hebben een flink aantal klanten waar we al dertig of veertig jaar zaken mee doen. En nee: ze bestellen niet meer telefonisch of per fax. Dat gebeurt inderdaad via onze online webshop, scan app, two-bin service of per mail. Gaat het om nieuwe producten of technische vragen, dan worden we gebeld. Van multinationals tot aan de kleinere mkb-klanten: iedereen is voor ons even belangrijk.”

Magazijn

Die menselijke maat blijkt ook tijdens een rondleiding door het grotendeels geautomatiseerde magazijn. Niets wordt aan het toeval overgelaten, zodat aan het einde van de rit iedere klant de juiste bestelling krijgt. Veel extra dienstverlening is gestandaardiseerd in de magazijnsoftware. Aftellen, project- of artikelnummer van de klant op de verpakking, per project verpakken en kitting zijn standaard oplossingen. Kunst: “Eigenlijk is ons magazijn een Zwitsers zakmes, heel veel mogelijkheden ingebed in één solide oplossing.” 

Veel is dus standaard, maar soms vraagt een klant nog net wat meer. Een zeewaardige verpakking of een spreekwoordelijk gouden lintje: niets is te gek. Een kwestie van een vinkje plaatsen door de verkoper en het noteren van de speciale wens is voldoende voor het hechte magazijnteam om het gevraagde te leveren. “Uiteindelijk blijft het mensenwerk” weet Kunst. “Door medewerkers die ogenschijnlijk automatisch het beste uit zichzelf halen omdat we gewoon allemaal trots zijn op ons bedrijf en onze klanten.”  

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Kobout.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Telefoonnummer 078 684 6611 E-mailadres [email protected] Website kobout.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten