Slim werken op het logistieke vlak kan aanzienlijke besparingen opleveren. Het bedrijf Kangaroo biedt als nieuw logistiek platform voor supply chain management een wel heel bijzondere oplossing: het platform levert als één partij letterlijk ‘alles’ wat een klant nodig heeft. Altijd op tijd en op basis van het two-bin principe. De oorspronkelijke (prijs)afspraken met de oorspronkelijke producent blijven echter bestaan, zodat vertrouwde relaties blijven meedoen.
Inkopen bij een groothandel die bijna alles in grote hoeveelheden op voorraad heeft, is vaak de goedkoopste oplossing. Maar ook een starre. Wanneer producten niet in het assortiment zijn opgenomen, moeten bedrijven ze alsnog ergens anders bestellen. Ook contact met de oorspronkelijke producent om hiermee (prijs)afspraken te maken of een standaardproduct te laten aanpassen, zit er bij een groothandel vaak niet in.
Het logistieke platform Kangaroo is ontwikkeld door twee rasondernemers die veel ervaring hebben met logistieke systemen voor de maakindustrie én hun beperkingen. Daarom zijn ze gestart met het ontwikkelen van een nieuw platform vanaf ‘scratch’ en hebben daarbij gebruik gemaakt van de nieuwste inzichten en mogelijkheden. Zowel met betrekking tot de hard- als software.
Centraal staan de componenten en onderdelen die een klant in zijn productie gebruikt voor assemblage. Deze worden via een two-bin principe bijgevuld: wanneer een bakje met bijvoorbeeld boutjes leeg is, wordt het verwijderd en staat een vol bakje klaar voor verder gebruik. Het lege bakje wordt in de Kangaroo supply box geplaatst, waar automatisch de RFID-tag wordt gescand. Deze informatie – over het type product, de hoeveelheid, enzovoorts – wordt vervolgens doorgestuurd naar het Kangaroo hoofdkwartier. Hier wordt een nieuwe order bij de producent geplaatst waarna de producten na ontvangst door Kangaroo op locatie worden afgeleverd. De volle bakjes worden in de fabriek op de juiste plaats gezet, de lege bakjes uit de supply box gaan mee terug.
“Tot zover het klassieke two-bin principe”, geeft directeur Martijn Zuidmeer aan. “Maar Kangaroo gaat verder. We vertelden al over hard- en software. Wanneer het over hardware gaat, dan gaat het niet alleen om de innovatieve RFID-scansystemen, maar ook over de duurzame magazijnbakken die we op basis van de wensen van de klant in verschillende kleuren en maten kunnen leveren. Zelfs de plaats in de stelling en de informatie en opmaak van het label kunnen worden aangepast.”
Qua software wijst Zuidmeer op het online portal waar klanten een overzicht hebben van al hun bestelde en nog te leveren producten. Daarbij valt een aantal dingen op. Ten eerste is er geen vast assortiment, maar kunnen klanten álles bij Kangaroo afnemen wat door producenten wordt verkocht. Zuidmeer: “Bijzonder daarbij is dat de bestaande afspraken tussen onze klanten en hun toeleveranciers blijven bestaan wanneer wij de logistiek voor deze producten overnemen. Zo zorgen we ervoor dat de huidige leveranciers geen nadelige gevolgen hebben van de implementatie van Kangaroo. Al 130 leveranciers werken dan ook zonder problemen mee met dit concept. Ze ervaren niet de starheid van een groothandel, maar de flexibiliteit van Kangaroo. Bovendien krijgt je als klant exact het product dat je zélf hebt uitgezocht bij een specifieke producent; geen alternatieven of andere merken. Inmiddels kijken we nergens meer van op, het assortiment loopt van bevestigingsmaterialen tot ruitenwissers, van electronica tot hydrauliek. Of het nu om schoonmaakmiddelen gaat of dozen Cup-a-Soup, Kangaroo zorgt dat er altijd voldoende voorraad is. Bovendien blijft de aanpak persoonlijk. Een vaste chauffeur komt op afgesproken tijden de goederen leveren en is meteen het vaste aanspreekpunt voor allerlei vragen.”
Hij vervolgt: “Tot slot doen we meer dan ‘blind’ de bestelde producten afleveren. We denken ook actief mee en monitoren zowel tijd, kosten als milieubelasting met onze Smart Kanga Calculator. Door het bundelen van bestellingen of het aanpassen van de hoeveelheden per zending, is de milieu-impact en hiermee de CO2 footprint bijvoorbeeld te verkleinen. En bestelt u van een bepaald product veel meer of juist minder vanwege wijzigingen in uw eigen productie, dan signaleren we dat en doen we een voorstel voor een passender bestelgrootte. Kangaroo heeft bovendien altijd oren naar grote sprongen op andere vlakken. Subassemblages leveren bijvoorbeeld. Of het overnemen van de voorraadadministratie. You name it.”
Neem dan rechtstreeks contact op met Kangaroo.
Contact opnemen