Platform over productie- en procesautomatisering
‘Klanten laten doen waar zij goed in zijn’
ABB-robot in Alconcel.

‘Klanten laten doen waar zij goed in zijn’

Freek van Beersum, sales consultant bij Hellebrekers Industriële Automatisering verwoordt in twee simpele zinnen de missie van Hellebrekers: “Wij willen het leven van onze klanten gewoon een stukje makkelijker maken. Wij zorgen ervoor dat zij datgene kunnen blijven doen waar zij goed in zijn.”

Hellebrekers staat al meer dan 50 jaar bekend als specialist in de water- en leisuretechniek. Achter zo’n 80% van de publieke zwembaden zit de techniek van dit bedrijf en in menig dierenpark, recreatiepark of jacht zorgt Hellebrekers voor de waterbehandeling. Ruim twintig jaar geleden verbreedde het bedrijf de eigen horizon en zette zij haar technische kennis en ervaring ook in op twee nieuwe markten; de proces- en maakindustrie. Anno 2024 werken er in totaal 280 mensen vanuit 6 locaties bij dit van oorsprong Nunspeetse bedrijf.

ABB-robot in Alconcel.

Procesindustrie

Van Beersum: “De afgelopen jaren is er een behoorlijke verandering gaande in de procesindustrie. Was er voorheen een marktbehoefte aan high volume en low mix, tegenwoordig moet een productiebedrijf kunnen omgaan met de vraag naar low volume en high mix met een extra nadruk op kwaliteit. Dat vergt een nieuwe, flexibelere manier van werken in een tijd waarin er een chronisch tekort is aan geschoold personeel. Vasthouden aan de oude, manuele manier van werken, werkt dan contraproductief, waardoor bedrijven echt vastlopen. De productiezekerheid komt in het gedrang en door hoog personeelsverloop en het steeds weer moeten opleiden van nieuwe medewerkers komt ook de kwaliteit in gevaar. Dat is dan vaak het moment dat zo’n bedrijf bij ons komt met de vraag: “Hoe lossen we deze problemen op?”

Opzet automatiseringsdriehoek.

Binnen Hellebrekers is Van Beersum commercieel specialist op het gebied van Robotica. Toch is de inzet van robotica niet meteen het eerste waar hij aan denkt bij het oplossen van productie-gerelateerde vraagstukken: “De vraag is wat de beste oplossing is voor het vraagstuk van de klant. Robotisering is voor Hellebrekers geen doel op zich. We kijken altijd naar het gehele plaatje. Natuurlijk kan een robot veel, zeker wanneer deze uitgerust is met sensoriek, camera’s, multidisciplinaire grippersystemen en gestuurd wordt door artificial intelligence, maar het fundament van een bedrijf moet hier wel op voorbereid zijn. Zo was er een bedrijf in bouwgerelateerde producten die haar productiezekerheid wilde borgen door de inzet van een robot. Na een aantal sessies waarin we diverse kritische vragen stelden, bleek dat heel veel data niet gedigitaliseerd was. Voordat dit op orde is, heeft het geen zin om een robot te implementeren. Na de noodzakelijke digitaliseringsslag, kan het masterplan uitgevoerd worden en zorgt de inzet van een slimme robot voor de productiezekerheid die de klant zoekt. Waren we een ‘U vraagt, wij draaien’ organisatie, dan was de klant op korte termijn geholpen met een extra robot, maar wordt de uiteindelijke stip op de horizon, productiezekerheid, niet behaald. Door naast de klant te staan in de rol van meewerkend adviseur en samen te werken aan de juiste oplossing, kan deze klant ook in de toekomst blijven doen waar hij goed in is.”

Maakindustrie

In de maakindustrie heeft Hellebrekers mooie samenwerkingsverbanden opgebouwd bij diverse (middel-)grote OEM’ers. Het gaat dan met name over machinebouwers in de food-, pharma- en duurzaamheidssector. Van Beersum: “Ook machinebouwers hebben te maken met diverse uitdagingen waarbij het continu kunnen leveren van kwaliteit, productiezekerheid en korte doorlooptijden belangrijke uitdagingen zijn. Door het standaardiseren en modulair ontwikkelen van zowel de besturingssoftware als de hardware ondersteunen wij de OEM’ers en zorgen we daarnaast voor verlaging van hun engineerings- en assemblagekosten op de langere termijn.”

ABB-robot.

Service

Het hebben van samenwerkingspartners die over de hele wereld producten of machines leveren, behoeft een Servicedesk die 24/7 bereikbaar is. Van Beersum: “Als we zeggen dat we onze klanten willen laten doen waar ze goed in zijn, betekent dat een commitment op het gebied van service. We hebben te maken met klanten in andere tijdzones en dan wil je in het geval van een storing zo snel mogelijk iemand aan de lijn hebben die je verder helpt. In veel gevallen kunnen we remote een probleem oplossen, maar indien nodig, zorgen we voor een engineer op locatie. Wij zijn faciliterende technische specialisten in de industriële automatisering. Wij lossen problemen op zodat onze klanten zich voor de volle 100% kunnen richten op hetgeen waar zij goed in zijn.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details