Platform over productie- en procesautomatisering
Vaste flenslagers van igus worden intelligent

Vaste flenslagers van igus worden intelligent

Nieuwe generatie igubal sferische lagers is uitgerust met voorspellend onderhoudssysteem

Dure machine- en voertuigstoringen door onopgemerkte fouten in heavy duty vaste flenslagers behoren binnenkort tot het verleden dankzij een nieuwe generatie twee- en viergats vaste flenslagers. Hun speciale eigenschap is dat de lagers, die gemaakt zijn van smeervrije hoogwaardige kunststof, uitgerust zijn met draadloze miniatuur sensoren, die conditiebewaking en voorspellend onderhoud mogelijk maken.

Een technicus kijkt op zijn smartphone: een transportband van een afvoersysteem voor bierflessen bevat een lager met vaste flens waarvan de slijtagegrens nadert. Vroeger werd het probleem misschien niet opgemerkt en veroorzaakte het een dure systeemstoring. Tegenwoordig kan de technicus het lager echter gewoon vervangen tijdens een onderbreking in de productie – zeker wetende dat de honderden andere lagers ook met hem communiceren. “Dit scenario is niet langer science fiction. Als onderdeel van ons smart plastics assortiment rusten we geleidelijk glijlagers van hoogwaardige kunststoffen uit met genetwerkte sensoren”, zegt Roy Snellens, Productmanager Business Unit lineair- en lagertechniek igus. “Onze twee- en viergats vaste flenslagers uit de igubal-serie maken nu ook conditiebewaking en voorspellend onderhoud mogelijk om onvoorziene schade te voorkomen.”

Flenslagers geven hun status draadloos door

En dit is hoe de nieuwe Industry 4.0 lagers werken: igus integreert een slijtagesensor in de sferische polymeerkogel: een dunne printplaat dicht bij het loopvlak. Er is ook een batterij voor de stroomvoorziening zonder kabels. Dit betekent dat het lager voor sferische nivellering onafhankelijk kan blijven bewegen. Slijtage onderbreekt de geleiderbanen van de printplaat. Als de elektronica het signaal van een geleidingspad verliest, weet ze dat de slijtage een bepaald niveau heeft bereikt. De sensor zendt een digitaal signaal uit via een langeafstandsnetwerk (LoRa), een draadloze standaard voor het internet der dingen (IoT) die bekend staat om zijn energiezuinigheid. De ontvanger is de i.Cee schakelkastmodule, die de gegevens analyseert. De bijbehorende software weet nu dat het geleiderpad versleten is en berekent het percentage slijtage. Na verloop van tijd slijt de sensor zelf laagje voor laagje weg – parallel aan het loopvlak van het lager. Hij blijft signalen uitzenden waaruit conclusies kunnen worden getrokken over de conditie van het lager. Gebruikers kunnen de resterende levensduur en wanneer het onderhoud nodig is zien op een webgebaseerd dashboard, waartoe ze overal ter wereld toegang hebben met een pc, tablet of smartphone.

De Luxemburgse spoorwegmaatschappij is de eerste pilotklant voor slimme vaste flenslagers

De nieuwe vaste flenslagers bevinden zich momenteel in de prototypefase. Ze hebben echter al één pilotklant overtuigd: de Société National des Chemins de Fer Luxembourgeois (CFL). De nationale spoorwegmaatschappij van Luxemburg heeft een 200 meter lang wassysteem dat elke dag lokale en langeafstandstreinen schoonmaakt. In het verleden leidden storingen in de tandwieloverbrenging van de wasstraat herhaaldelijk tot kostbare systeemfouten. De exploitant stapte daarom af van gesmeerde standaard kogellagers en gebruikte in plaats daarvan de genetwerkte sferische kogels van igus in de UC-lagerhuizen. Het voordeel is dat de kogels van hoogwaardig kunststof corrosievrij zijn, bestand tegen chemicaliën en dankzij de ingebouwde vaste smeermiddelen een wrijvingsarme en onderhoudsvrije droge werking mogelijk maken. “De andere lagers moeten om de paar weken gesmeerd worden, wat erg tijdrovend is,” zegt CFL Maintenance Manager Mike Feinen. “Dit onderhoudsprobleem hebben we dus geëlimineerd.” Zegt Roy Snellens: “De nieuwe netwerkfunctie is de kers op de taart. Dankzij de continue conditiebewaking kan CFL storingen voorkomen, onderhoudswerkzaamheden optimaal plannen en de levensduur van de polymeerlagers ten volle benutten.”

Lees hier meer over slimme conditiebewaking en voorspellend onderhoud in het treinwassysteem van CFL:

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details